Moet ik de studiefinanciering terug betalen als ik overstap naar een andere studie?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Dat is afhankelijk van een aantal zaken. Zie hieronder de vragen die je jezelf moet stellen.

Wat voor niveau? Mbo, hbo?
Hoeveel tijd zit er tussen studie 1 en 2?
Zit er niveau verschil tussen beiden (bv van niveau 4 naar 3)?
Wat bedoel je met studiefinanciering (basisbeurs, aanvullende beurs, lening, reisproduct)?

Overbrugging zorgt ervoor dat je zonder wegvallen van de studiefinanciering van opleiding kan wisselen. Overbrugging betekent dat je tussen opleiding A en B nog studiefinanciering krijgt ondanks dat je misschien nog niet aan opleiding B bent begonnen. Overbrugging is afhankelijk van hoeveel maanden er tussen zit.

Overbrugging kan je vaak aanvragen, maar houdt er rekening mee dat je maar een bepaald aantal jaren studiefinanciering mag krijgen per niveau (mbo of hbo).

Mbo (niveau 3 of 4): maximaal 4 jaar basisbeurs en aanvullende beurs, maximaal 7 jaar lening en reisproduct
Hbo: maximaal 4 jaar aanvullende beurs, 7 jaar lening en collegegeldkrediet, 5 jaar reisproduct.

Het kan dus dat je nu niet hoeft te betalen, maar later wel omdat je het aantal jaren overschrijdt.
Hbo: