Hoe weet ik of ik te maken heb met een echte incassobureau?

ik heb kort geleden iets aangeschaft( een soort licentie) door mijn PayPal gegevens op te geven. Nou krijg ik een incassobrief van een "incassobureau" genaamd Infoscore. In de brief staat dat ik een openstaande vordering heb van 43 euro alleen, kan dit incassobureau niet echt zijn wat mij betreft.

Ik heb eens even wat informatie over hun opgezocht en zie dat ze een website hebben die er professioneel uitziet met adresgegevens etc. Ook heb ik telefonisch contact proberen op te nemen hebben maar, krijg ik nooit iemand aan de lijn en ook op emails word er niet gereageerd. Ook de recensies op internet zijn allesbehalve positief. Ik las recensies van mensen die door Infoscore een brief hebben gekregen, dat het oplichters zijn en dat je helemaal niet moet betalen. Een incassobureau moet toch altijd bereikbaar zijn? Er staat in de brief niet eens concreet vermeld waarover de openstaande vordering gaat.

2 jaar geleden
4K
SentWierda
2 jaar geleden
Een echt bedrijf heeft altijd een fysiek adres: straatnaam/huisnummer + plaats.
Een postbus is niet een fysiek adres.
Een e-mailadres is evenmin een fysiek adres.
Wil je meer duidelijkheid? Neem contact op met de Kamer van Koophandel. En informeer of en zo ja: hoe het incassobureau ingeschreven staat in het Handelsregister.
ronron1212
2 jaar geleden
https://www.infoscore.nl/veelgestelde-vragen
tinus1969
2 jaar geleden
Je stelt de verkeerde vraag. Een korte google actie had je kunnen vertellen dat Infoscore een bestaand bureau is, met een fysieke vestiging in Heerenveen.
Veel belangrijker is de vraag, of de vordering wel enige grond. In de aanmaning moet staan, waarvoor die 43 euro is, voor welke nog niet betaalde aankoop of transactie.
SentWierda
2 jaar geleden
@tinus1969. Wel een fysiek adres, maar niet in de zin van: straatnaam/huisnummer + plaats.
Het is de vijfde etage in een kantorenverzamelgebouw in een kantoorstraat naast de snelweg. Lastig om aan te bellen en binnen te komen.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda kijk eens in mijn link
Telefoonnummers
Telefoonnummer: 085 022 01 01
WhatsApp: 0528 78 82 21
Openingstijden
Ma t/m do: 08.30 - 18.00 uur
Vr: 08.30 - 17.00 uur
Adresgegevens
infoscore Nederland B.V.
Postbus 3
8440 AA Heerenveen
Bezoekadres
K.R. Poststraat 90-5
8441 ER Heerenveen
AnnBoo8146
2 jaar geleden
Infoscore staat ingeschreven bij de KvK met nummer 62155393 als Incassobureau en Financieel Dienstverlener.
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. Die informatie kende ik al. Zo begint het telefoonnummer met 085. Wat op zich niet vertrouwenwekkend is - want anoniem en nietszeggend. Het zegt niets over een plaats. 085 is populair bij telemarketeers.
De Consumentengids van september 2021 waarschuwt voor o.a. 085-nummers: 'Ook particulieren kunnen tegenwoordig voor enkele euro's zo'n telefoonnummer aanvragen. Iemand met kwade bedoelingen kan dus zo'n nummer kopen en weer snel overstappen op het volgende. De kosten zijn immers verwaarloosbaar.'
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda Wel een fysiek adres, maar niet in de zin van: straatnaam/huisnummer + plaats. deze staan er ook in dus ja 085 nummer is dat een reden? kvk inschrijving oke

Antwoorden (1)

“Echte” incassobureaus bestaan niet. Iedereen kan zo’n bedrijf beginnen.
Een incassobureau is een onderneming die, ZONDER bijzondere bevoegdheden, in opdracht van, hoofdzakelijk, andere ondernemingen, openstaande vorderingen probeert te innen.

Als een bureau lid is van de NVI geeft dat enige zekerheid. Leden van de NVI zijn incassobureaus die zich willen onderscheiden. Dat doen zij door gecertificeerd te zijn met het Incasso Keurmerk certificaat. Heeft u van doen met een NVI-incassobureau, dan weet u dat het bedrijf werkt volgens de criteria van het Incasso Keurmerk. In deze criteria zijn de nodige regels en normen vastgelegd waaraan het incassobureau zich moet houden. Hierop wordt toegezien door het onafhankelijke Keurmerkinstituut te Zoetermeer. Voordat een incasso-organisatie volwaardig NVI-lid is, moet het bureau dat zich aanmeldt voor het lidmaatschap een zogenaamde certificatie procedure van maximaal een jaar doorlopen.

Zelf uitzoeken of een incassobureau betrouwbaar is, levert vaak het beste resultaat. Zoals je zelf merkt.
Met klachten over incassobureaus kun je terecht bij:
• geschillencommissie schuldeiser: geschillencommissie van de branche (indien aangesloten).
• overheidsorganen (CJIB en deurwaarders): via de Nationale Ombudsman.
• gerechtsdeurwaarders: Kamer van Gerechtsdeurwaarders (rechtbank Amsterdam).
• Klachtenkompas.nl: de Consumentenbond stuurt je klacht direct door naar het bedrijf. Alle berichten zijn openbaar, zodat iedereen kan zien of en hoe je klacht wordt opgelost.
Toegevoegd op 04 oktober 2021 11:39: bron
SimonV