Mijn ouders laten me niet meer over mijn eigen geld beschikken, mag dit?

Ik ben 19 en ben nu net een maand op kamers. In die maand heb ik een aantal dingen online besteld en hiervoor mijn spaargeld gebruikt. Mijn spaarrekening was door het kopen van nieuwe meubels etc. al minder hoog dan mijn ouders verwachtten, maar door mijn andere uitgaven is dit nog erger geworden. Mijn ouders zijn hier heel boos over; ze willen mij niet meer financieel helpen en hebben mij gedwongen om hen toegang te geven tot mijn bankrekening. Ik mag niks meer uitgeven en als ik dingen wil uitgeven zoals boodschappen moet ik dat eerst verantwoorden. Mijn vraag is nu, mag dit eigenlijk wel? Ik ben voor de wet volwassen.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nog wat extra informatie: mijn ouders zijn boos omdat ik volgens hen het geld dat zij voor mij gespaard hebben aan het opmaken ben (en beschouwen ze het als hun geld, terwijl ik heb gelezen online dat al het spaargeld dat op mijn naam staat vanaf mijn 18e van mij is), terwijl ik zelf vanaf mijn 15e al werk om zo te kunnen sparen.
MasterSword
4 jaar geleden
Ga naar de bank gaan met je id kaart.
je oude pin pas blokkeren, en je nieuwe naar kamers sturen. Ze kunnen inderdaad niet jou geld beheren. Jij moet je geld beheren en leren er mee om te gaan.
( van fouten leer je ) als jou ouders beheren leer je niks.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@lisa2020, https://www.rabobank.nl/particulieren/sparen/voor-kinderen/sparen-op-naam-van-je-kind/
https://www.plusonline.nl/financieel-experts/tot-wanneer-zijn-ouders-aansprakelijk-voor-hun-kinderen
https://www.benthemgratama.nl/actueel/2016/04/13/zijn-ouders-bevoegd-het-spaartegoed-van-hun-kinderen-te-gebruiken/
Pieterke
4 jaar geleden
Je ouders hebben niet het recht om over jouw geld te beschikken. Maar houd er rekening mee dat zij waarschijnlijk gewoon bezorgd zijn. Laat hen het artikel lezen waar in staat dat al het geld dat op je 18e op je rekening stond van jou is. Zeg dat je hun zorgen begrijpt maar dat je nu volwassen bent en het recht hebt op je eigen beslissingen en dat je ook het recht heb om je eigen fouten te maken. Maar probeer e.e.a. niet op de spits te drijven.

Antwoorden (2)

Nee, je hoeft geen inzage te geven. Maar ik snap je ouders wel. Want ouders dempen niet graag bodemloze financiële putten van hun kinderen. En, geloof het of niet, er zijn genoeg mensen die totaal niet met geld kunnen omgaan. Ze zijn bijv. in staat om van hun spaargeld op vakantie te gaan terwijl de zorgverzekeraar en de energieleverancier het financiële nakijken heeft.

Kortom, maak de keus: inzicht geven in je financien met de mogelijkheid dat je ouders je toch nog sponsoren. Of gebruik maken van je recht om geen inzage te geven zodat een eventuele bijdrage utopisch wordt.
Computoon
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zo ver zou ik het nooit laten komen, maar ondanks dat ik ze dat al meerdere keren heb gezegd hebben ze alsnog besloten om mij niet meer te financieel helpen. Een eventuele bijdrage zit er dus niet in. Daarom vind ik het nogal extreem dat ze dan ook nog toegang tot mijn bankgegevens willen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@lisa2020, Als de rekening op jouw naam staat lisa2020, moet iedereen er nu afblijven. Sponseren? Je bent hun kind, geen liefdadigheidsobject.
Jouw ouders mogen niet zeggen dat je niet meer over je eigen geld mag beschikken.
Toen jij 18 jaar werd, werd je inderdaad financieel onafhankelijk. Ofwel, als jij je in de schulden steekt, hoeven jouw ouders er niet voor op te draaien.
Maar, je geeft aan dat je op kamers woont.
Dus je studeert nog. Jouw ouders hebben dus een onderhoudsplicht tot je 21 jaar wordt. Jouw ouders hebben bericht gehad hoeveel ze maandelijks moeten/kunnen bijdragen aan jouw studie, kamer, voeding etc.
Hier wringt de schoen.
Jij mag onafhankelijk zijn (dit gaat helaas niet goed) en je ouders dragen bij.
Ja, daar zijn jouw ouders terecht niet blij mee.
In hun boosheid hebben ze de touwtjes heel strak aangetrokken. Laat jouw ouders even tot rust komen en ga dan weer samen rond de tafel zitten.
Wellicht dat jouw ouders de maandelijkse bijdrage rechtstreeks kunnen overmaken (vaste lasten). Dat geeft ze misschien ook een beter gevoel.
Misschien is het ook een optie om bijvoorbeeld om de twee maanden de financiën te bespreken. Prik dan meteen de data voor bijvoorbeeld een half jaar.
Lisa, jouw ouders zijn enorm geschrokken en bang dat je in de schulden komt. Daardoor hebben ze teveel geroepen.
Probeer dit te begrijpen.

Kortom, jouw financiën beheren mag niet.
Jouw bijdrage anders invullen, mag wel.
Probeer tot een oplossing te komen door bijvoorbeeld om de zoveel weken open te zijn.

Succes.