Waarom dalen de aandelenkoers als er een winstwaarschuwing is?

Toevallig kreeg ik dit net mee via RTLZ; Akzo Nobel zou een winstwaarschuwing geven en daarop volgend is het aandeel 6% minder waard. Maar is een winstwaarschuwing niet dat de winst beter is? Dan zou het toch moeten stijgen omdat het goed nieuws is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen

Het beste antwoord

Een winstwaarschuwing is een waarschuwing die een beursgenoteerd bedrijf uit laat gaan, als zij verwacht dat de winst (beduidend) lager uit zal vallen dan verwacht. Bedrijven geven bij elk resultaat dat zij bekendmaken ook aan hoe de zaken in de toekomst zullen evolueren. Dit doen ze op basis van een budget of begroting voor de volgende periode.

De term is eind jaren negentig ingevoerd, toen een aantal bedrijven dergelijke waarschuwingen uit lieten gaan. Voorheen deden bedrijven dit veelal op besloten bijeenkomsten, nu wordt er ook op andere momenten dergelijke waarschuwingen uitgegeven. Sinds enkele jaren spreekt men in dit verband van corporate governance. Dit impliceert dat bedrijven al hun stakeholders of belanghebbenden, waaronder werknemers, klanten en aandeelhouders altijd de juiste informatie geven rond de situatie van de onderneming omdat dit past in het deugdelijk bestuur. Het gaat hier over het goede nieuws, maar ook over het slechte nieuws. Het uitgangspunt (in verband met winst) is dus: "géén manipulatie van financiële gegevens".

De term is betwist, omdat zij zou impliceren dat er winst verwacht werd. Volgens deze criticasters zou de correcte term winstverlagingswaarschuwing moeten zijn of verlieswaarschuwing. Een alternatieve term die ook nogal eens in de media wordt gebruikt is winstalarm.