wat zijn de gevolgen voor de burgers wanneer veel grote banken omvallen?

omdat de financiele wereld erg onrustig is vroeg ik me dat af...is er b.v. kans op hyperinflatie , grote werkloosheid,toename van armoede of nog andere gevolgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen
1.7K

Antwoorden (2)

De kans dat er veel banken omvallen is niet zo groot, en de kans dat grote banken omvallen is nog kleiner.

Overheden staan in de regel niet toe dat banken omvallen, want zoiets zal de financiele onrust alleen maar doen toenemen. Banken, en natuurlijk vooral de grotere, zijn een belangrijke schakel in de economie, en als die schakel zwak wordt of wegvalt, dan betekent dat een teruggang in de economie.

De overheid zal dus alles doen, om te voorkomen dat banken omvallen, door financiele steun te verlenen, en dan vooral in een vroeg stadium. D.w.z. ook als het nog niet echt dringend nodig is. Alleen geruchten kunnen al een bankrun veroorzaken, en dan is het al te laat.

Het lijstje wat je zelf geeft, m.b.t. de gevolgen klopt wel, hoewel ik hyperventilatie niet direct als direct gevolg zie. Wel de algemene gevolgen van een haperende economie, zoals werkloosheid, teruggang in welvaart, en vooral financiele problemen voor de overheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drepolli
12 jaar geleden
Dit is geen antwoord op de vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig dat je over hyperVENTILATIE begint....
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die hier last van krijgen..maar inflatie zal er m.i. toch wel zijn niet alleen door de financiele crisis maar vooral door de schaarste aan grondstoffen en dan vooral olie wat telkens weer zorgt voor een prijsopdrijvend effect.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha......dat is wat je noemt een blundertje.....helaas haalt de spellingchecker dit soort fouten er niet uit.
Wat is dat toch een vreemd verschijnsel dat bij typen dit soort fouten, bij nalezen niet opvallen, en bij schrijven wel. Daar ga ik hier nog eens een vraag over stellen. :-) Je hebt gelijk, ook in de rest van je commentaar. Inflatie kan ook het gevolg zijn van een veel te goed draaiende (of oververhitte) economie.
Ik denk dat de gevolgen enorm zouden zijn, vooral omdat we een welvaartsland zijn.

Als het wel zou gebeuren zou het verschil tussen arm en rijk groter worden. Meer mensen dakloos, meer criminaliteit en wellicht een grote onrust onder de bevolking. Scholing zou duurder worden, waardoor de rijkere dit alleen nog kunnen betalen.Meer zelfmoorddoding, hogere ziektekosten...waarschijnlijk weer particulier ziekenfonds. Voor zij die het kunnen betalen. Meer rassenhaat en groeperingen.
Het wordt dan klein Amerika waarschijnlijk hier.
Ik hoef niet uit te leggen welke gevolgen dat dan weer heeft voor de toekomst van onze kinderen.

Ik zag laatst in een progamma een professor (naam ben ik kwijt) die deze vraag ook kreeg. Met name omdat er ook gespeculeerd wordt dat Italie bankroet gaat en wat er zou gebeuren als wij failliet gaan.
Hij gaf aan dat als dat zou gebeuren,er dus geen geld meer zou zijn dat de burgers weer net als vroeger,zelf hun eigen groente en fruit moeten telen en handelen met eigen spullen of diensten.

Maar de kans dat banken omvallen is inderdaad klein.Ik denk niet dat dit zal gaan gebeuren. En als het ooit bijna zover komt hoop dat wij als nederlanders de straat op gaan,misschien moeten we dat nu al doen;-) want ze zijn daar in de 2de kamer lekker bezig.

ik hoop dat je dit wat bedoelt? ik vindt het een mooie vraag en zal er nog even verder over denken...

fijne dag!
Ilona
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas gaat het niet aleen om Italie!
Belgie (Dexia) staat er ook erg slecht voor.
Frankrijk doet het ook niet goed.
Ierland,Portugal en Spanje hebben ook grote problemen.
Er wordt soms gepraat over het "domino effect" en met zoveel landen in de gevarenzone lijkt me dat de kans op
een slechte afloop steeds groter word.
Temeer omdat alle grote geldinjecties tot nu toe weinig
hebben opgeleverd,hooguit een beetje uitstel (Griekenland)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt het was meer dat die professor daarom ook op gesprek was, vanwege italie. daarom haalde ik het aan. Ik denk echt wanneer het zo blijft of erger dat de euro er anders uit gaat zien. misschien noord en zuid?? vooral in het zuiden van europa heerst er veel corruptie steken veel artsen,ambtenaren en nog veel meer geld in hun eigen zak ipv belasting betalen. Ik weet niet niet of dat te veranderen is. Als dat niet het geval is, gok ik op een splitsing van de euro/eu voordat de banken omvallen.... fijne dag!