Wat jaagde de banken naar de beurs?

ik weet dat de aandelen crisis hiervoor ervoor zorgde dat we een pensioen te kort hadden. de banken zaten daar niet bij. heb 15 jaar geleden op de radio gehoord dat bij de pensioenen er een schatkist lag. en zijn toch op een gegeven moment de beurs op gegaan. net als bij de laatste crisis de banken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Banken gingen naar de beurs om geld te verdienen.

In het algemeen, voor de winsten

Bij de pensioenfondsen: Om het pensioenbedrag op te krikken, zodat er EN een compensatie is van geldontwaarding (inflatie) EN dan mensen meer uitgekeerd kunnen krijgen als pensioen dan ze gedurende hun leven hebben opgebouwd.

Normaal als je 100 euro inlegt, kan je max 100 euro uitbetaald krijgen. Dat betekend dat als je 20 jaar pensieon wilt krijgen, je gedurende 50 jaar werk, 20 jaar pensioem moet sparen. Kom je op een maandelijkse premie van 40% van je salaris uit. Dat is ongewenst. Door te beleggen kan je het spaarpotje sneller laten groeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Winstbejag joeg hen naar de beurs..

Aangezien de aandelen gedurende vele jaren achtereen alleen in waarde stegen, was het voor zowel banken als voor pensioenfondsen uiterst aantrekkelijk om hun gelden in aandelen te beleggen.

Jaren achtereen leverde dat kapitale winsten voor hen op en ook jaren achtereen leidde dat tot enorme bonussen van de 'topfiguren' van die instellingen.

De winst ging dus naar banken en pensioenfondsen. Dat is wel duidelijk..

Toen kwam de grote crisis..en daarmee de gigantische verliezen vanwege de waardedalingen van hun aandelenpakketten.

Grote tekorten ontstonden en zelfs dreigde heel het economische systeem ineen te storten.

En toen kwam de rekening..En bij wie kwam die rekening?

Juist! Die rekening werd/wordt bij de bevolking neergelegd. Zo gaat dat dus..

Gr. Ton