Hoe kan je uitrekenen wat je inkomen wordt als je gedeeltelijk werkloos wordt?

Stel: je werkt 32 uur en je verliest vanwege een reorganisatie 8 of 16 uur van je uren. Hoe kan je uitrekenen wat dan je inkomen wordt (loon + ww?).
Je voldoet aan de eisen om ww te krijgen, werkt al jarenlang in een vaste baan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Beste Iris09,

Je wilt graag je inkomen uitrekenen als je gedeeltelijk werkloos wordt. Ik kan dit niet berekenen zonder inzage in je loongegevens, maar alleen de algemene regels geven die UWV hanteert om de hoogte van de WW te berekenen. Je kunt aan de hand van deze regels een schatting maken hoe hoog je WW zal worden.

Als je WW aanvraagt, berekent UWV je dagloon. Het dagloon is het SV-loon dat je verdiende in het jaar voordat je werkloos werd, gedeeld door 261 werkdagen. Daarnaast berekent UWV het gemiddeld aantal arbeidsuren (GAA) van de 26 weken voordat je werkloos werd.

Verlies je 16 van de 32 GAA (50%)? Dan krijg je een uitkering over 50% van je WW-dagloon. De uitkering is de eerste twee maanden 75% en de daaropvolgende maanden 70%. Je totale inkomens straks wordt dan 50% van je huidige loon, plus de WW-uitkering.

Verlies je 8 van de 32 GAA (25%)? Dan krijg je een uitkering over 25% van je dagloon. De uitkeringspercentages hiervan zijn hetzelfde als hierboven. Je totale inkomen wordt dan 75% van je huidige loon, plus de WW.

Actuele informatie vind je hier: http://bit.ly/raygTj.

Met vriendelijke groet,

Mariëlle
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bruto na verlies van 16 uur, dus 50%: de helft van je huidige salaris en 70% van de andere helft.
En daarbij de plicht om (controleerbaar) te solliciteren zodra je weet dat je minder uren zult gaan maken.

Toegevoegd na 14 uur:
Over de uitkering wordt tegenwoordig (FVP) geen pensioen opgebouwd en ook geen pensioenpremie ingehouden.
Dat verkleint,hoe triest ook, de inkomensverlaging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste 2 of 3 maanden krijg je nog 75% WW. Er is trouwens wel een maximum aan hoogte uitkering WW. Heb je een flink salaris, dan kan het nog wel eens lager uitvallen dan die 70%.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat eerst klopt helemaal, maar de overige zijn uitzonderingen die als regel de gemiddeld modale werknemer niet raken.
dat is niet zomaar even te beantwoorden, is afhankelijk van je salris wat.je verdiende, in welke belastingschaal je zit.en ga zomaar even door,.het uwv kan je dit waarschijnlijk wel vertellen, zij hebben alle informatie beschikbaar.