Hoeveel huurtoeslag krijg ik als ik aow krijg?

Ik krijg nl. ook van duitsland duitse rente en bedrijfspensioen.

8 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat ligt aan je inkomen en aan de huurprijs van de woning, dat is dus niet te zeggen, ook eventuele inkomens van medebewoners worden meegeteld in de berekening huurtoeslag.

Antwoorden (1)

Je krijgt alleen huurtoeslag als je een woning huurt waarvan de huur niet boven de €710,68 per maand uitkomt. Uiteraard mag je ook niet meer inkomen hebben dan €22.100,- per jaar. Je mag ook geen hoger vermogen bezitten dan €24.437,-. Dit is bijv. spaargeld, beleggingen, aandelen enz.
Let wel , dit zijn de bedragen die nu gelden..dit kan over een- of een aantal jaren dus weer andere bedragen uitwijzen. Ik weet niet hoever je van je pensioen afzit dus..

Je moet dus het Duitse bedrag wat je krijgt bij jouw AOW optellen en dan weet je wat je per maand/jaar aan inkomen hebt.
Ga dan naar de belastingdienst.nl om een proefberekening te maken en je weet hoeveel je evtl. aan toeslag krijgt en of je er inderdaad recht op hebt.

Heb je een medebewoner of toeslagpartner dan moet je die er ook bij betrekken.
amc
8 jaar geleden
fisbel
8 jaar geleden
@amc:
U zult vast wel eens gehoord hebben van de proefberekening toeslagen die je op internet kan maken. Gewoon het (bruto) inkomen invullen of als er aftrekposten zijn het verzamelinkomen box 1. Een gang naar het Belastingkantoor is dan niet meer nodig. N.B: als er een fiscaal partner is telt dit inkomen mee voor de berekening van de huurtoeslag. Maar het toetsingsinkomen 2016 is dan ook hoger: € 30.000 zolang de AOW-gerechtigde leeftijd nog niet is bereikt en € 30.050 als die wel is bereikt. Als er nog een medebewoner is (kinderen tellen ook mee) wordt dit inkomen meegeteld voor het recht op huurtoeslag. De bovengrens inkomen blijft € 30.000 c.q. € 30.500 Zie de proefberekening toeslagen (is heel eenvoudig): http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/
amc
8 jaar geleden
Uiteraard wist ik dit en verwees ook naar 'belastingdienst . nl en dit is een website. Er gaat denk ik vrijwel niemand meer naar het beastingkantoor denk ik ;-) is iets niet duidelijk dan kan je ook met een gratis telefoonnummer bellen en daar krijg je iemand met veel geduld die alles voor je opzoekt,,,dat is althans mijn ervaring, maar misschien heb ik altijd die mazzel?
stiena58
8 jaar geleden
Dank je voor de uitleg,ik heb dit uiteraard al allemaal gedaan,was me ook bekend.Maar als de proefberekening klaar is staat er :er is geen rekening gehouden met u aow .Daar zitten kleine verschillen in.En dat kan ik nu juist niet vinden!
Als ik de nederlandse en duitse aow en rente samentel krijg ik meer inkomen ,maar ook meer huurtoeslag ???????
En daar zit nu juist mijn grootste probleem