Mijn werkgever betaald tussen de 8e en de 14e van de maand, mag dit?

Mijn werkgever betaald tussen de 8e en de 14e van de maand. Zij werken met een loonadministrateur die het totaal aantal uren voor hen berekend, de uren worden teruggestuurd naar mijn werkgever en deze maakt het totaalbedrag dan over op onze rekeningen. Soms zit er een weekend tussen maar ook komt vaak voor dat dit niet zo is en het loon dan alsnog de 10e gestort wordt (terwijl het ook wel eens de 8e komt)
Zij geven de loonadministratie de schuld (te laat met aanleveren van de uren, etc.) maar die smoesjes vind ik onacceptabel en er niet toe doen. Is het in de horeca, net als bij andere bedrijfstakken, niet gewoon verplicht een vaste uitbetaal-data te hebben?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.9K
tinus1969
4 jaar geleden
Welke sector/CAO? Wat voor soort arbeidscontract (vast. tijdelijk, oproepbasis, ZZP)?
ronron1212
4 jaar geleden
@tinus1969 dat staat er al Is het in de horeca, net als bij andere bedrijfstakken.
Maar dat maakt verder niet uit er behoort gewoon voor de 1e van de maand betaald te worden.
Pieter2011
4 jaar geleden
Zie: https://www.intermediair.nl/arbeidsvoorwaarden/contract/salaris-te-laat-betaald-mag-dat-zomaar?utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F
tinus1969
4 jaar geleden
@ronron1212, geldt dat betalen voor de 1e van de maand ook voor weknemers met een nulurencontract/uitzendwerkers met wisselende uren? Ik herinner me dat dat vroeger iig niet zo was.
paulus811
4 jaar geleden
De vraag klinkt alsof het een enorme ramp is, maar wat maakt het nou uit of het de 8e of de 10e op je rekening staat? Door interne en/of externe factoren kan de salarisverwerking niet gegarandeerd op een vaste datum plaatsvinden, dat is in vrijwel ieder bedrijf zo.
Computoon
4 jaar geleden
Paulus811: en toch moet het salaris voor de eerste van de nieuwe maand betaald zijn. Het is een kwestie van organisatie om dat voor elkaar te krijgen, waarbij goede afspraken gemaakt moeten worden met alle partijen. En natuurlijk wat 'ruimte' moet worden ingebouwd voor onverwachte moeilijkheden. Het bedrijf zelf moet er uiteraard voor zorgen dat er genoeg geld op de bank staat. Bijvoorbeeld: salarisadministratie accepteert tot de 10e van de maand variabele loonmutaties. Krijgt daarna bijv. een week om alles te verwerken en stuurt vervolgens alles door naar een bedrijf als Raet of ADP dat ook deadlines voor aanlevering hanteert. Hierdoor is het mogelijk om een uitbetaling rond de 25e van iedere maand te doen.
Alle mutaties die na de 10e bij de salarisadministratie zijn binnengekomen, worden de volgende maand verwerkt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@paulus811 Kan voor jou misschien geen ramp zijn maar ik heb rekeningen te betalen. En ipv dat ik bij alle bedrijven de afschrijf-datum moet veranderen is het makkelijker om dit bij 1 bedrijf te regelen namelijk, mijn werkgever.
ronron1212
4 jaar geleden
@tinus1969 ja dat geldt voor elke werknemer zo.
paulus811
4 jaar geleden
@Eveeeee, iedereen heeft rekeningen te betalen en stemt de incassodatum af op de ontvangst van de salarisbetaling, dat is in jouw geval de 14e. Er is niet onwettelijks aan om de 14e te betalen, zolang het maar voor het einde van de maand is. Je schrijft dat je het makkelijk vindt om dat bij je werkgever te regelen, maar vrees dat je daarmee te optimistisch bent over de uitkomst. Tenzij je in een hele kleine organisatie werkt, is het vrijwel onmogelijk om de planning van in dit geval de salarisadministratie, als werknemer aan te laten passen omdat je dat beter uitkomt.
Computoon
4 jaar geleden
Natuurlijk mag een werkgever op iedere dag van de maand betalen die past bij de organisatie. Maar dan wel op tijd. Als het salaris uiterlijk de laatste datum van de maand is bijgeschreven mogen de werknemers niet "zeuren", al hadden ze het liever op de 25e gehad. De werkgever van vraagsteller betaalt echter chronisch te laat; hij betaalt het salaris van de oude maand in de nieuwe.
Kennelijk heeft hij het proces niet geheell op orde.
LeonardN
4 jaar geleden
@eveeeee Betaalt de werkgever de 8ste-14de NA de gewerkte maand of tijdens die maand? @paulus811 Ik ben ervanuitgegaan dat de vrager erNA bedoelt, dan mag het niet volgens het antwoord van computoon.
Computoon
4 jaar geleden
(Ik heb op basis van de vraag van vraagsteller niets anders kunnen concluderen dan dat werkgever na de maand betaalt. Vraagsteller schrijft namelijk:
"Zij werken met een loonadministrateur die het totaal aantal uren voor hen berekend, de uren worden teruggestuurd naar mijn werkgever en deze maakt het totaalbedrag dan over (...)"
Het berekenen van (daadwerkelijk gewerkte) uren kun je alleen achteraf doen.
Dit probleem is eenvoudig op te lossen door de variabele uren mee te nemen in de verloning van de volgende maand. Het kan feitelijk niet anders. Werknemers werken tot en met de laatste dag van de maand en als je dan pas begint met de salarisverwerking ben je gewoon te laat.
paulus811
4 jaar geleden
En ik lees juist dat het in de juiste maand betaald wordt. Er staat immers 'tussen de 8e en de 14e VAN de maand'.

Antwoorden (2)

Nee, dit is te laat. Als een maandloon is overeengekomen, moet dit uiterlijk op de laatste dag van de maand zijn uitbetaald. Je kunt hiertegen actie (laten) ondernemen. Maar mijn advies zou zijn om het probleem eerst nog eens uitdrukkelijk aan je werkgever voor te leggen.

Uit de bron:
Verlengen uitbetaling loon

Uw werkgever kan de periode dat uw werkt waarna u het loon krijgt, verlengen. Dit moet in uw arbeidsovereenkomst staan. Er zijn ook grenzen aan de verlenging. Bij een weekloon mag betaling nooit langer duren dan een maand. Bij een maandloon mag dit nooit langer dan een kwartaal zijn.
Loonsverhoging bij te late betaling

Betaalt uw werkgever uw loon te laat? Dan kunt u aanspraak maken op een verhoging wegens vertraging. Deze verhoging bedraagt:

5% per dag voor de vierde tot en met de achtste werkdag na de dag waarop het loon moest worden betaald;
daarna 1% voor elke volgende werkdag, met een maximum van 50% van uw loon.

Voor deze verhoging moet u overigens zelf naar de rechter stappen. De rechter kan de verhoging beperken tot een lager bedrag (bijvoorbeeld 10% of 15%). Uw werkgever hoeft de verhoging niet te betalen als hij kan aantonen dat de vertraging niet zijn schuld was.
Werkgever betaalt loon niet

Betaalt uw werkgever uw loon niet? Dan kunt u uw werkgever schriftelijk vragen om het achterstallige loon uit te betalen. Dit wordt in gebreke stellen genoemd. Als uw werkgever niet op uw brief reageert, dan kunt u een loonvordering in laten stellen. Hiervoor kunt u een juridisch adviseur inschakelen. Bijvoorbeeld het Juridisch Loket.
.
Uit Burgerlijk Wetboek 7:

Artikel 623
1.
De werkgever is verplicht het in geld naar tijdruimte vastgestelde loon te voldoen telkens na afloop van het tijdvak waarover het loon op grond van de overeenkomst moet worden berekend, met dien verstande dat het tijdvak voor voldoening niet korter is dan één week en niet langer is dan één maand.
2.
Het tijdvak na afloop waarvan het loon moet worden voldaan, kan bij schriftelijke overeenkomst worden verlengd, maar niet langer dan tot een maand wanneer het tijdvak waarover het loon op grond van de overeenkomst moet worden berekend, een week of korter is, en tot niet langer dan tot een kwartaal wanneer het tijdvak waarover het loon op grond van de overeenkomst moet worden berekend, een maand of langer is.
3. (...)
Toegevoegd op 09 mei 2019 15:39: tekst
Computoon
4 jaar geleden
Het is vrij gebruikelijk, in ieder geval in alle bedrijven waar ik heb gewerkt, dat er een bepaalde periode is waarbinnen wordt betaald. In mijn geval: na de 20ste, en in ieder geval voor de 25ste van de lopende maand. Als ik mijn betalingen op de 23ste zet heb ik dus (soms) een probleem... Een andere vraag is - daar lijk jij het (ook) over te hebben - of je salaris pas in de volgende maand betaald mag worden. Daarop weet ik het antwoord niet.