Wat verdiend een fractiemedewerker?

Van de Tweede Kamer.

Dus niet een Tweede Kamerlid die 1 van de 150 zetels heeft, maar een fractiemedewerker.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
13.6K
SimonV
5 jaar geleden
Fractiemedewerker VVD schaal 11 (maximaal €4.545,-) of 12.
https://www.indeed.nl/Tweede-Kamer-vacatures-in-Den-Haag

Antwoorden (1)

Fractie medewerkers – ondersteunend personeel van de fracties, zijn ambtelijke medewerkers en ondersteunen de Kamerleden en de fracties in alle facetten van hun werk.
De meeste politieke partijen doen erg geheimzinnig over de salarissen. Meestal staat er: het salaris is marktconform en wordt bepaald aan de hand van de cao voor gemeenteambtenaren of op het gebied van arbeidsvoorwaarden volgt de Tweede Kamer de rijksoverheid.
Ook de uren per week verschillen van 10 uur tot 36 uur per week.
Voor een 32-36uren week komt het neer op € 2300 - € 3756,-- bruto per maand. Een fractiemedewerker (geen beleidsmedewerker) wordt geplaatst in schaal 9 – 10. Er is een grote variatie in de beloning. Afhankelijk van de opleiding en ervaring, voor welke politieke partij en in welke stad. Het is allemaal van invloed op de beloning.
Groen Links betaalt minder dan een grotere partij, bij de VVD kan men dan meer verdienen.