Hoe geef je een spetterende (powerpoint-) presentatie?

Ik moet binnenkort als sporter een presentatie geven bij de Rabobank. Deze zal 10 minuten duren en ik moet hem zelf maken. Waaraan voldoet een goede presentatie en waar kan ik me goed inlezen over hoe ik een goede presentatie maak en geef?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Neem eens een kijkje op de site van Garr Reynolds (zie bronnen) een absolute autoriteit op het gebied van presenteren. Op zijn site vind je tips in drie categorieën opgedeeld:
1. Maken en voorbereiden van je presentatie
2. Je presentatie houden
3. Tips voor je slides

Daarnaast is de site van Duarte Design ook een plek om eens te kijken. Zij hebben de vormgeving van de presentatie van Al Gore voor 'An inconvenient truth' gedaan en doen jaarlijks de vormgeving van alle presentaties op de TED-conferentie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Door niet alleen een mooie maar eenvoudige (dus niet te veel foefjes, trucjes en special effects) power point presentatie in elkaar te draaien, maar vooral te zorgen voor daarbij een spetterend verhaal dat klinkt als een klok en als een huis in elkaar zit.

JIJ moet het werk doen, niet de powerpointpresentatie ; die zorgt gewoon voor de visuele ondersteuning van jouw verhaal. Zoals we vroeger bij een spreekbeurt het boek opensloegen en aan de hele klas toonden. Zonder verhaal ben je met de mooiste Hollywoodfilm nergens, maar zonder beeldmateriaal kan een beetje redenaar zich een heel eind redden.

Focus dus niet op het middel, maar gebruik het optimaal, wat ook kan betekenen : spaarzaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi gezegt
De avond van te voren een pan vette uiensoep eten? :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je me zo hard aan het lachen kreeg geef ik je geen minduim voor dit antwoord ;)
een verpletterende presentatie is meestal duidelijk. een goede opbouw naar je plan of of product dat je presenteert en iets waar men achteraf zal denken "waarom heb ik daar niet aan gedacht" of "die jongen heeft best wel een punt".

Het 2e aspect is hoe je jezelf presenteert. gelet op het het uiterlijk zul je er dus zakelijk uit moeten zien zonder storende factoren die je publiek afleiden van het product.
verder moet je goed kunnen articuleren en weten waarover je het hebt. tevens moet je publiek ook begrijpen waar je het over hebt. het is dus verstandig om niet te wachten tot het einde met "zijn er nog vragen".
maar tussendoor na het behandelen van een onderwerp,
dus in de zin " is alles tot nu toe duidelijk of heeft u nog vragen?". Daarmee laat je zien dat het je te doen is om het publiek.

verder nog wat tips.
neem jezelf een keer op als je presenteert en ga uitvoerig na wat beter kan en wat je weg kan laten.(voordat je begint aan de daadwerkelijke presentatie)

inlevingsvermogen:
probeer je voor te stellen hoe je publiek naar je presentatie komt. dat kan of enthousiast zijn of sceptisch.
als je dit weet weet je ook welke aspecten van je presentatie meer prioriteit hebben.

tot slot,
laat de zenuwen niet overheersen. doe de presentatie desnoods voor een paar vrienden om te kijken hoe snel je praat en of hetgeen waarover je het hebt wel genoeg is om de tijd vol te maken.
met andere woorden;
rustig aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alvast +1
Nog een paar aanvullingen op bovenstaande info:
* Zorg dat je de tekst op je slides kort houdt, alleen de kernwoorden. Uitweiden doe je vervolgens mondeling.
* Gebruik bulletpoints.
* Gebruik maximaal 1 lettertype en 2 kleuren.
* Vermijd spelfouten.
* Schrijf je verhaal op kleine kaartjes die je in je hand houdt, zo hoef je zelf niet van het scherm te lezen of steeds naar de tafel te staren.
* Maak tijdens het spreken oogcontact met alle aanwezigen.
* Zorg voor een nette uitdraai van je presentatie om achter te laten.

Op http://www.slideshare.net vind je heel veel voorbeelden van presentaties. Succes!

Toegevoegd na 10 minuten:
Bulletpoints zijn punten of sterretjes voor de kernwoorden, zoals hierboven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak een simpele layout en duidelijke letters. Gebruikt een paar effecten die goed uitkomen en vooral niet te lang duren. Zorg er vooral voor dat de presentatie al opgestart is voordat de mensen komen, het is erg vervelend om erop te wachten. Weet de lijn uit je hoofd (het is handig als je de presentatie zelf maakt), zet op een blaadje deze lijn en improviseer verder rest. Zet nooit hele verhalen op een powerpoint maar maak punten. Doe het zoveel mogelijk uit je hoofd. Lees nooit voor van de powerpoint en kijk nooit naar het scherm behalve als je iets wil aanwijzen. Neem liever een blaadje dan dat je naar het scherm kijkt. Zorg dat je geen smartboard krijgt waarbij je zelf de dia moet verderspoelen. Je moet tien keer klikken en als het dan lukt klik je te ver. Geef iemand anders de opdracht en spreek een teken af (anders klikken ze altijd te vroeg) of neem een afstandbediening in je hand voor zo'n presentatie