Hoe kom ik mijn eerste maanden uitwonend zonder studiefinaniering door?

Ik ben 18 jaar en aankomend student. In de tweede week van augustus ben ik van plan uit huis te gaan. Ik heb geen andere keus want de opleiding die ik ga volgen is aan de andere kant van Nederland vanaf waar ik woon. Ik heb geen spaargeld maar moet toch de maanden augustus en september door zien te komen. De eerste studiefinanciering (nieuwe stelsel) wordt pas eind september voor het eerst uitbetaald. Wat zijn de mogelijkheden voor mij? Kan ik een lening/bijstand aanvragen bij de overheid of gemeente voor die 2 maanden? Ik zal toch in de maanden augustus en september mijn collegegeld, huur, vaste lasten en boodschappen gewoon moeten betalen..

Toegevoegd na 1 dag:
Ps.
Al het mogelijke aan toeslagen heb ik al aangevraagd. De tegemoetkoming is erg mooi meegenomen maar hier kan net mijn eerste termijn collegegeld van betaald worden. Ik moet in deze maanden eten, de rekeningen en huur betalen. Veel werken was ook mijn eerste gedachte, maar als 18 jarige verdien je nou eenmaal geen vetpot en loon krijg je vaak pas ver achteraf uitbetaald (ik nu in elk geval wel). Daarbij loopt mijn contract in juni af en zit ik dus zonder werk (iemand een idee wat voor bedrijven mensen zoeken voor een korte periode??) Ik kan in mijn nieuwe woonplaats dan pas beginnen met werken in augustus. Alles bij elkaar gerekend heb ik voor de maanden augustus en september zo.n 600 euro p/mnd nodig als ik extreem zuinig leef. Iemand ideeën?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je ouders hebben volgens mij ook nog een zorgplicht.
Ritsuka
8 jaar geleden
Hoezo heb je geen spaargeld opgebouwd? Hoe wil je meubels enzo gaan kopen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt bij duo ook lenen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@kruidenvrouwtje
Mijn ouders hebben beide een zeer laag inkomen. Ik krijg vanaf september een maximale aanvullende beurs omdat mijn ouders volgens DUO niks kunnen bijdragen, maar daat heb ik die eerste 2 maanden helaas niet zo veel aan.. @Ritsuka
Ik heb eigenlijk nooit de ruimte gehad om te sparen. Ik heb wel een bijbaantje, maar daarvan betaal ik eigenlijk bijna alles zelf, op mijn levensonderhoud (Het hoognodige, bijvoorbeeld voedsel) na. Nu ik straks op mezelf ga nemen mijn kosten natuurlijk erg toe en kan ik die niet meer dekken met mijn supermarktloontje. Daarbij loopt mijn contract bij de supermarkt begin juni af. Een nogal ongelukkige samenloop van omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien bijstand? Zal niet veel zijn, maar toch...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@daphne91 Ik heb uiteraard collegegeldkrediet, een lening en mijn aanvullende beurs bij DUO aangevraagd, maar deze kan ik pas vanaf september krijgen omdat mijn opleiding dan pas begint. Aangezien studiefinanciering altijd eind van de maand uitbetaald wordt heb ik voor de maanden augustus en september geen inkomen en omdat ik in augustus nog niet officieel student ben (want de opleiding begint van 1 september) heb ik nog geen recht op geld van DUO. (Wat trouwens raar is, het collegegeld moet eind augustus gewoon betaald worden)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt een overbrugging aanvragen voor de maanden tussen je huidige opleiding en de opleiding die begint in september. Dit is niet veel, maar is wel mooi meegenomen. Dit bedroeg bij mij over twee maanden 200 euro (100/maand) Daarnaast zou je een vakantiebaantje kunnen nemen om te sparen voor als je gaat studeren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Na je school direct fulltime gaan werken tot september. Dan kan je een buffer opbouwen. Ga werken in de promotie of call center. Via een uitzendburo bv
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet niet welke school je straks naar toe gaat maar je betaald pas eind september je eerste termijn college geld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het zal niet heel veel zijn wat het je oplevert, maar alle beetjes helpen: kijk eens of je recht hebt op teruggave van de belasting i.v.m. je bijbaan. En of je huurtoeslag en zorgtoeslag kunt krijgen. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/campagnes/landingspaginas/prive/jongeren/jongeren http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/zorgtoeslag/zorgtoeslag_2015/voorwaarden_2015/voorwaarden_zorgtoeslag_2015 https://www.huurtoeslag.nl/info/huurtoeslagstudent
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@keonkidv volgens de website van mijn toekomstige school en studiielink moet dit eind augustus betaald worden, incl administratiekosten

Antwoorden (1)

Ik neem aan dat je vanaf je 18e jaar de tegemoetkoming scholieren hebt aangevraagd. Daar heb je recht op als je 18 jaar bent op het voortgezet onderwijs zit. voor je ouders stopt de kinderbijslag en jij krijgt een tegemoetkoming voor scholieren. Deze tegemoetkoming is een gift. De tegemoetkoming gaat in vanaf het kwartaal na je 18e verjaardag. De tegemoetkoming wordt uitbetaald aan het eind van elke maand.

Als je de tegemoetkoming niet hebt aangevraagd, moet je dit uiterlijk doen vóór het einde van het schooljaar (31 juli). Als je eerder aanvraagt, kan de tegemoetkoming eerder worden uitbetaald. Aanvragen doe je met het formulier Aanvraag tegemoetkoming scholieren. Je krijgt in elk geval de basistoelage. Afhankelijk van het inkomen van je ouders kun je ook nog een aanvullende toelage krijgen.

Voor de maanden augustus en september is het voor je mogelijk om een overbrugging aan te vragen. Dat is een tegemoetkoming (gift) in de maanden tussen je oude en nieuwe opleiding. Zie bron 3.

Toegevoegd na 16 minuten:
De hierboven genoemde maanden augustus en september zijn formeel de maanden juli en augustus.

--------------------------------------------------

Informatie Duo over deTegemoetkoming Voortgezet Onderwijs (overbrugging)
De toelage wordt maandelijks uitgekeerd:
thuiswonend uitwonend
Gift basistoelage thuiswonend: € 108,80 (jaar 2014)
Gift aanv. toelage bovenbouw € 83,99*
* Afhankelijk inkomen verzorgende ouder(s)

De toelage is gratis en wordt ook uitbetaald over de maanden
juli en augustus 2015 als in september 2015 studiefinanciering
wordt toegekend.
http://www.hetccc.nl/SubSites/CCC/Beeldmateriaal/documenten/VL%20Examenklassen%20VO%20informatie%20DUO%202014-2015.pdf
fisbel