Ik las ergens dat je maar 4 jaar recht hebt op studiefinanciering. Klopt dit?

Dan zou ik na deze opleiding geen studiefinanciering krijgen als ik een nieuwe opleiding ga volgen?

Toegevoegd na 11 minuten:
Heb ik wel recht op OV?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is toch niet zo raar? De maatschappij (ofwel de mensen onder ons die werken voor hun geld) financiert voor jou een opleiding. En dat is een goede zaak. Maar we blijven niet bezig, op een gegeven moment is het genoeg geweest en is het jouw beurt om een inkomen te verwerven, daar belasting over te betalen, en zo mee te betalen aan de opleiding van de volgende generatie.

Antwoorden (5)

Ja dat klopt, je hebt vier jaar recht op studiefinanciering. Op zich ook wel logisch, men verwacht dat je dan je studie hebt afgerond waardoor je een (bij)baan neemt waardoor je zelf je studie kan financieren. Overigens mocht je in de eerste vier jaar door bijvoorbeeld ziekte een jaar studeivertraging hebben opgelopen, dan kan je nog een jaar extra stufi krijgen. Ook kan je een lening bij de IB-groep aanvragen voor vervolgstudie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt aan de ene kant wel, aan de andere kant niet.
Je krijgt maar 4 jaar stufi op hetzelfde niveau, dus 4 jaar op MBO-niveau en 4 jaar op HBO-niveau. Je kan dus geen stufi krijgen voor 2 MBO-opleidingen of 2 HBO-opleidingen, maar wel voor 1 MBO-opleiding en 1 HBO-opleiding. Die staan namelijk los van elkaar.
Daarnaast is het wel zo dat je bij MBO als na een vak- of middenkaderopleiding nog een specialistenopleiding van één of twee jaar gaat volgen, je daar ook nog stufi voor krijgt.
Daarnaast kan je voor de paar maanden die tussen twee studies zitten (als je bijvoorbeeld in juni je MBO afrondt en in september met je HBO begint) ook stufi krijgen.

Als je te lang over je opleiding doet, krijg je geen extra financiering, het blijft 4 jaar, wel kan je nog een paar jaar lenen bij de IB-groep. Als je een opleiding volgt die van zichzelf langer dan 4 jaar duurt, krijg je uiteraard wel langer dan 4 jaar.

Op www.ibgroep.nl kan je alles opzoeken over hoe het in elkaar zit met je stufi.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oja en als je door ziekte oid te lang over je opleiding doet, kan je ook langer krijgen, als je reden goedgekeurd wordt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik weet niet of het duidelijk was in mijn verhaal, maar voor een master van 2 jaar krijg je ook een jaar stufi.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoii fynnya dit is zeker niet bedoelt om stom overtekomen hoor, is het echt zo dat na een afgeronde mbo opleiding niet nog een keer een mbo opleiding kan doen en daar voor stufi ontvangen.
Want ik zit nu namelijk erg in de stoei met dit, ik doe wel een 2e mbo opleiding en ontvang ook stufi maar ik weet dus niet zeker of deze na het afronde van deze mbo omgezet wordt in een gift of dat ik alles moet terug gaan betalen. ik heb ook al een mail gestuurd naar de ib groep met dit verhaal omdat ik toch niet straks alles wil gaan terug betalen en zeker wil weten in welk shuitje ik nu zit.
Want had aan het begin van deze opleiding al gevraagt aan ibgroep of ik stufi zou ontvangen voor een 2e mbo en ze zeiden dat ik deze gewoon kon aanvragen, maar ze hebben dus eigenlijk ook niet gezegt of deze omgezet wordt in een gift of lening als ik mijn diploma haal. ik hoop dat je dit nog ziet, en als ik een reactie krijg van de IBgroep dat zal ik het hier ook zowiezo ff melden.
Ik meen me te herinneren dat het net anders zat. Je krijgt de duur van je opleiding plus 1 jaar aan beurs. Daarna mag je tot en met maximaal 8 jaar na aanvang van je studie blijven lenen.

Ik kreeg iig 5 jaar beurs...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een MBO-opleiding doet krijg je hier stufi voor, als je daarna een HBO-opleiding gaat doen dan krijg je weer 4 jaar. Bij hoger onderwijs (HBO en universiteit tezamen) krijg je in totaal 4 jaar stufi en 3 jaar lening.

Als je dus na het HBO naar de uni gaat dan krijg je niet nog een keer studiefinanciering als je die 4 jaar hebt opgemaakt. Maar als je bv 2 jaar HBO hebt gedaan en je gaat daarna naar de uni dan krijg je nog 2 jaar stufi. Wel kun je na 4 jaar stufi 3 jaar een lening krijgen, gedurende die 3 jaar heb je wel recht op OV. Als je niet wilt lenen maar toch die OV wilt dan kun je een 0-euro-lening aanvragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je krijgt in principe zolang stufi als je studie volgens de boekjes duurt. De meeste universitaire opleidingen duren 4 jaar en dan krijg je dus 4 jaar stufi, als je er langer over doet kun je alleen nog lenen.
Doe je een 5jarige opleiding (wat vooral voorkomt bij meer technische studierichtingen) dan heb je 5 jaar recht op stufi.
Zolang je recht op stufi hebt, heb je ook recht op een studentenovjaarkaart.