Wie is er financieel verantwoordelijk voor een pleegkind die een advocaat inschakelt?

Als het gezag bij Jeugdzorg ligt, en het minderjarig kind woont in een pleeggezin, wie is er dan financieel verantwoordelijk als het kind een advocaat inschakelt voor een rechtszaak om bij de biologische ouder te gaan wonen? Wie moet de advocaat betalen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.7K
LeonardN
5 jaar geleden
Ik weet niet of de stap naar de advocaat al heeft plaats gevonden, maar ik denk dat dit van toepassing kan zijn als dat nog niet gebeurd is (wellicht zelfs ook als dat al wel gebeurd is): https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rechtspraak-en-geschiloplossing/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-een-bijzondere-curator-nodig Kosten bijzondere curator
De kosten voor een bijzondere curator kunnen worden vergoed via de gesubsidieerde rechtsbijstand. Wilt u hiervoor in aanmerking komen? Dan moet u een bijzondere curator kiezen uit het register van de Raad voor Rechtsbijstand. In dit register staan advocaten en mediators.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als het gezag over minderjarige kinderen wordt uitgeoefend door anderen dan de ouders, in een pleegezin bv, is deze situatie meestal ontstaan door een beslissing van de rechter. @RonjaVanGeel, Er is niet bekend wie de vraag stelt. Bent u de pleegouder of ben je het pleegkind waarvan hier de leeftijd niet bekend is. Als de vraag gesteld wordt door het kind, kan ook niet beoordeeld worden of het zin heeft om een brief aan de kinderrechter te schrijven. Het heeft geen zin deze (strikt privé) gegevens op een vraag- en antwoord pagina te vermelden.
Neem contact op met het advies- en klachtenbureau Jeugdzorg (het AKJ). Deze instantie informeert, adviseert en ondersteunt jongeren, kinderen en (pleeg)ouders die met de jeugdhulp te maken hebben.
https://www.akj.nl/
https://www.akj.nl/vraagtypes/voor-jongeren/#post-569
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een bijzonder curator kan alleen worden aangesteld op verzoek van de minderjarige bij een conflict tussen ouder en kind als een ouder het kind niet kan of wil vertegenwoordigen in een rechtbankprocedure. Dat is hier niet aan de orde.
LeonardN
5 jaar geleden
Uit welke zinsnede of logisch gevolg trek je die conclusie? Ik zeg niet dat het per se het geval is, maar ik zie ook geen aanleiding om aan te nemen dat het zeker niet het geval is.

Antwoorden (3)

De minderjarige is niet handelingsbekwaam en kan dus zelf geen rechtszaak starten. Degene die de zaak wel start moet ook betalen.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De minderjarige kan wel een eigen advocaat om advies vragen om een brief naar de rechter te sturen. Dan alsnog moet de advocaat betaald worden.
TurfGraver
5 jaar geleden
Leesvoer:
https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Rechtsgebieden/Strafrecht/Procedures/Paginas/kosten-jeugdstrafrecht.aspx
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Artikel 303 Voor zover de wet niet anders bepaalt, heeft de met voogdij belaste stichting, bedoeld in artikel 1, eerste lid, van de Wet op de jeugdzorg, dezelfde bevoegdheden en verplichtingen als andere voogden. Artikel 304 Met de stichting, bedoeld in artikel 1, eerste lid, van de Wet op de jeugdzorg zijn de bestuurders hoofdelijk en persoonlijk aansprakelijk voor iedere schade, die te wijten is aan een niet-behoorlijke uitoefening van de voogdij.
Iedere bestuurder zal zich echter van zijn aansprakelijkheid kunnen bevrijden door te bewijzen, dat hij geen schuld heeft aan de schade. Ik hoop dat dit is wat je nodig hebt.
LeonardN
5 jaar geleden
@Turfgraver ik denk niet dat deze vraag gaat om een strafzaak. Ik lees wel dit;
http://www.jraa.nl/strafrecht/kosten-advocaat-strafrecht
In geval uw kind bijstand van een advocaat wenst in een andere dan in een strafrechtelijke procedure, neemt u dan contact op met een advocaat. Hij kan u vertellen of uw kind als 'belanghebbende' in de betreffende zaak kan worden aangemerkt en ook of hij in aanmerking komt voor een zogenaamde toevoeging. Maar weet niet in hoeverre dat hier opgaat.
tinus1969
5 jaar geleden
Er zijn wel een hoop minnen uitgedeeld, maar niemand gaat in op het fundamenteel punt van handelingsbekwaam. @RonjaVanGeel, je schrijft: 'minderjarige kan wel een eigen advocaat'; ik snap niet hoe een minderjarige een eigen advocaat kan hebben, aangezien een minderjarige geen overeenkomsten af kan sluiten.
LeonardN
5 jaar geleden
Heb al tig keer die discussie gevoerd, handelingsbekwaam geeft niet aan dat een minderjarige niets kan ondernemen. Enkel dat bepaalde handelingen teruggedraaid kunnen worden ALS de verantwoorderlijke hiervoor stappen onderneemt. Maar je gaat vooral niet in op de vraag, wie is er financieel verantwoordelijk? Of wel stel dat het toch gebeurd is wie kan dan de stappen zetten deze handeling terug te draaien? Daarnaast staan er zat voorbeelden waaruit blijkt dat een minderjarige wel de hulp van een advocaat in kan schakelen en hoe mogelijk de kosten gedekt zijn. Misschien is het zo handiger:
Kan een minderjarige zich bij laten staan door een advocaat (laten even in het midden type zaak)?
Zo ja wie draagt die kosten, wie betaalt de uren die de advocaat maakt?
Zo nee hoe kan een minderjarige dan zijn recht halen?
tinus1969
5 jaar geleden
@LeonardN, je maakt het (volgens mij) te ingewikkeld. De minderjarige is niet handelingsbekwaam, de rechtshandeling/het contract is nietig, dus niemand hoeft te betalen.
tinus1969
5 jaar geleden
@LeonardN, je vraagt: "hoe kan een minderjarige dan zijn recht halen?"
Niet -dat is het hele wezen van minderjarig/handelingsonbekwaam.
Het zijn de ouders (of strikt genomen, degenen met ouderlijk gezag) die dat voor de minderjarige moeten doen.
LeonardN
5 jaar geleden
Hmm lees ik het dan zo verkeerd als ik uit de links haal dat de staat de kosten op zich neemt in strafzaken en in andere zaken de minderjarige via de rechter een curator aangewezen kan krijgen en deze betaald wordt uit een potje? Of zie je dat los van de vraag? Daarnaast moet er toch een WIE als antwoord volgen. Zo'n nietig verklaring gebeurt niet vanzelf. Wie is de partij die die nietigverklaring in gang moet zetten? Dat lijkt me dan het antwoord wat jij dan zou moeten geven, of mis ik nu wat? Want als de rechter niet mee zou gaan in die nietigverklaring is er toch weer iemand verantwoordelijk voor die betaling. Maar wie?
tinus1969
5 jaar geleden
@LeonardN. Houd het praktisch. Zodra de advocaat aan de gezaghebbende ouder (of instelling) een factuur stuurt, zal die ouder blijmoedig vertellen dat er niet betaald hoeft te worden wegens nietigheid van de overeenkomst.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De bewering dat de minderjarige geen eigen procesbevoegdheid heeft omdat hij handelingsonbekwaam zou zijn is naar Nederlands recht onjuist. (Mr. N.A.W.E. Jansen)
@tinus1969 je raakt steeds meer verzeild in, laat ik het noemen, weeffouten. Het onjuist interpreteren van de diverse relevante wetten en artikelen en de samenhangen niet kent.
1. In het bestuursrecht en het strafrecht kan een minderjarige zelfstandig procederen.
In het civiele procesrecht is sprake van een ingewikkelde constructie van hang en samenhang. Uitzonderingen zijn er bij de vleet waardoor amateurs op juridisch gebied, en die niet alleen, vaak de hoofdregel van procesonbekwaamheid niet meer kunnen onderscheiden van de bijregelen.
Op het uitgangspunt dat een minderjarige handelingsonbekwaam is zijn veel wettelijke uitzonderingen. Dit doet recht aan het feit dat kinderen van vijftien soms volwassener zijn dan personen van 16 of 61.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@tinus1969, dan deze nog: Het kind start de procedure, bijgestaan door een advocaat.
De ouder of de instantie worden opgeroepen om informatie te verstrekken.
.De advocaat die door het kind of door de rechter is ingeschakeld levert zijn declaratieformulier, ingevuld volgens de declaratieregeling, niet in bij de informatieverstrekkende partij maar bij de Raad van Toezicht.
Hier een algemeen antwoord.
In principe kan een minderjarig kind niet zelf procederen. Er zijn echter situaties waarin een uitzondering op deze regel geldt.
https://www.bvd-advocaten.nl/blogs/als-kind-zelf-naar-de-rechter
Kinderen van 12 jaar of ouder kunnen wel zelf naar de rechter stappen, dus zonder hun ouders en zonder een advocaat, in de volgende situaties:
Formeel naar de rechter in de volgende gevallen:
a. er is een ondertoezichtstelling en er is een geschil over de uitvoering van de ondertoezichtstelling. In zo'n geval moet het kind een advocaat inschakelen.
b. er is een ondertoezichtstelling en het kind wil dat de machtiging tot uithuisplaatsing tussentijds wordt beëindigd of beperkt. Hierbij is geen advocaat nodig.
Informeel naar de kinderrechter betekent dat het kind de rechter om een gesprek vraagt. Bijvoorbeeld omdat het kind een verandering wil met betrekking tot het ouderlijk gezag of de omgang met een broer of zus in een ander pleeggezin. De rechter kan ambtshalve - dat wil zeggen zonder dat er een verzoek is ingediend - een beslissing nemen over het gezag of de omgang.
De gang van een kind van 12 jaar of ouder naar de rechter, is heel eenvoudig. Er zijn geen ingewikkelde voorschriften voor. Een briefje is voldoende. Kinderen en jongeren tot 21 jaar kunnen gratis terecht bij Kinder- en jongerenrechtwinkels.
https://kjrw.eu/
Een formeel verzoek is altijd een verzoekschrift en moet worden ingediend door een advocaat namens het kind. De rechter moet het verzoek altijd in behandeling nemen.
Na afronding van de zaak levert de advocaat zijn declaratieformulier is en ontvangt de vergoeding uit ’s Rijks Kas
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het kind kan ook een Informeel verzoek indienen bij de Rechtbank. Als de Rechtbank besluit dat de zaak in behandeling genomen dient te worden kan er een advocaat worden toegewezen die namens het kind een Formeel verzoekschrift indient. Na indiening van het declaratieformulier volgt vergoeding uit 's Rijks Kas.
Hoofdvraag --Wie is er financieel verantwoordelijk voor een pleegkind die een advocaat inschakelt?--
Antwoord: De biologische ouders.

===
https://pleegzorg.nl/ouders/wat-zijn-mijn-rechten-en-plichten/

Onderhoudsplicht:
Ouders hebben een onderhoudsplicht voor hun kinderen tot ze 21 jaar zijn. Dat betekent dat ouders wettelijk verantwoordelijk zijn om financieel voor hun kinderen te zorgen. Dit is ook zo als het kind niet thuis woont, en als een ouder geen gezag meer heeft over het kind.
===

Bijvraag --Wie moet de advocaat betalen?--
IAntwoord: In eerste instantie dus de biologische ouders, echter zijn er regelingen die het mogelijk maken dat de Nederlandse Staat de advocaat betaalt (pro deo).
---
Dat de biologische ouders de advocaat betalen, zal overdrachtelijk gezien moeten worden, de werkelijke betaling zal (als dus van geen regeling gebruik wordt gemaakt, of gemaakt kan worden) door degene gebeuren die de rekening van het pleegkind beheert.
---

====
http://enver-pleegzorg.nl/kenniscentrum/financien/

Krijg ik een financiële vergoeding voor de opvang van mijn pleegkind?
Als een pleegkind in uw gezin verblijft op grond van een kinderbeschermingsmaatregel dan heeft u recht op een pleegvergoeding. Ook bij een vrijwillige plaatsing hebben pleegouders recht op een pleegvergoeding van Enver, maar de eigen ouders blijven dan financieel medeverantwoordelijk. Dat betekent dat zij aansprakelijk zijn voor de betaling van alle andere kosten van hun kind, zoals de kosten voor onderwijs, de aanschaf van een bril enzovoorts. Wanneer de ouders de overige kosten van het pleegkind niet kunnen of willen betalen, kan een beroep worden gedaan op de Gemeentelijke Sociale Dienst en bijstand worden aangevraagd.
====

Kosten van een advocaat/rechtsgang zullen hier ook onder vallen.
(Welke dan dus niet altijd betaald hoeven worden als men gebruik maakt of kan maken van een regeling)
Toegevoegd op 05 maart 2019 14:45: tekst
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
De biologische ouders zijn alleen direct financieel verantwoordelijk als ze ook gezag hebben. Als ze geen gezag hebben, hebben ze wel een algemene onderhoudsplicht, maar die heeft dan de vorm van alimentatie (maandelijkse bijdrage), niet de vorm van aansprakelijkheid voor schulden.
Voor zover ik weet geldt dit trouwens ook voor niet-thuiswonende kinderen, zelfs al hebben de ouders gezag.
LeonardN
5 jaar geleden
Kan je dat aantonen middels een bron?
De bron die ik aanvoer meldt expliciet en precies het tegenovergestelde, als ik het niet verkeerd lees:
"Dat betekent dat ouders wettelijk >>verantwoordelijk<< zijn om >>financieel<< voor hun kinderen te zorgen. Dit is ook zo als het kind >>niet thuis<< woont, en als een ouder >>geen gezag<< meer heeft over het kind." Dat is dus een vrijwel direct en zuiver antwoord op de vraag (welke tot nu toe volledig ontbreekt in de andere antwoorden m.i.):
">>Wie<< is er >>financieel verantwoordelijk<< voor een pleegkind die een advocaat inschakelt?" Het bevreemd mij dus ten zeerste dat andere antwoorden geen (rechts)persoon noemen in hun antwoord.