waarom is de dollar nu ineens zo duur geworden???

van €1 = $1.51 naar €1 = $1.19

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat het vertrouwen van de economisten en beleggers in de economie van Europa enorm gedaald is (Griekenland etc.)

Vele van deze beleggers hadden europese obligaties (staatsleningen) in handen. Omdat ze bang zijn dat ze hun geld niet gaan krijgen verkopen ze die obligaties.

Je zou ook kunnen zeggen dat ze euro's verkopen. Daarna is het een spel van vraag en aanbod. Hoe meer euro's er te koop aangeboden worden, hoe goedkoper hij wordt.

Met als gevolg dat de dollar duurder wordt omdat vele van de beleggers die hun euro's van de hand doen, in dollars gaan beleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist!

Andere antwoorden (4)

De euro is in waarde gedaald, denk ik.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.nu.nl/economie/2258269/duitse-minister-ziet-euro-stabiliseren.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de € is gedaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles wordt tov de dollar vergeleken. Dus in dat opzicht is de dollar altijd gelijk.

Het is de euro die goedkoper is geworden. Vanwege de taferelen van Griekenland en mogelijk portugal/spanje erbij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit heeft alles te maken met de wereld economie zo was het in 2008: Valutahandelaren verwachten dat de rente in de Verenigde Staten omlaag zal gaan, en die in Europa hoog blijft. Dat maakt beleggen in dollars minder aantrekkelijk en beleggen in euro’s lucratiever. Speculanten lopen vooruit op die bewegingen en ruilen dollars om voor euro’s. Gevolg: een goedkopere dollar en een duurdere euro.
Al voor de kredietcrisis uitbrak waren de signalen voor de Amerikaanse economie niet florissant. De conjunctuur is sinds begin dit jaar aan het inzakken. De verwachting is dat de snel afkoelende huizenmarkt dit natuurlijke ebtij van de economie zal versterken. Huizenprijzen zullen dit jaar dalen waardoor eigenaren geen overwaarde kunnen verzilveren en de uitbundige consumptie in de VS inzakt.

Daarop is voor de Amerikaanse centrale bank maar een reactie mogelijk: verlaging van de rente om de economie op te peppen. De kredietcrisis van deze zomer heeft die renteverlaging versneld. Gevolg is dat ieder negatief bericht over de Amerikaanse economie – zoals donderdag een tegenvallend cijfer over huisverkopen – leidt tot een nieuw laagterecord voor de dollar.

Is dat het hele verhaal achter de lage dollar?

Nee, er is meer aan de hand. Al jaren importeren Amerikanen veel meer dan ze exporteren. Het tekort op de handelsbalans is daardoor zo groot geworden dat de VS iedere dag 2,5 miljard dollar van het buitenland moet lenen om de importrekening te kunnen betalen.

Volgens veel economen is dit een onhoudbare situatie, die alleen met een veel goedkopere dollar op te lossen is. Dan wordt immers de Amerikaanse import duur en export goedkoop en komt de handelsbalans meer in evenwicht. Die noodzakelijke daling van de dollar komt op gang als het buitenland niet langer bereid is het tekort te financieren en minder dollartegoeden wenst aan te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk stuk, maar natuurlijk geen antwoord op de vraag