hoe kan ik aantonen dat ik heb gespaard?

heb altijd gespaard maar niet op de bank kan ik daar mee nu een huis kopen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja, je kunt een huis kopen met jouw spaargeld als eigen inbreng (die sinds kort verplicht is).

Je zult dan niet alleen moeten aantonen dat je dat geld hebt, je zult het ook daadwerkelijk moeten betalen. En om te kunnen betalen, zul je het geld moeten overmaken.

Dat betekent dat je jouw spaargeld sowieso eerst op een bankrekening zult moeten zetten. Aangezien dat sowieso moet, kun je dat net zo goed vandaag nog doen (waarmee jouw vraag niet meer van toepassing zou zijn).

Zolang het niet om zwart geld gaat, zou dat geen probleem moeten zijn.

10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
De bank is verplicht bij een bedrag van meer dan € 25000,- te onderzoeken waar je geld vandaag komt.
Ook al is het geen zwart geld, bij zo’n groot bedrag krijg je een naheffing vermogensrendementsbelasting (als je het niet opgegeven hebt).. http://www.spaarbaak.nl/vraagbaak.php?zw=vanaf+welk+bedrag+meldplicht+banken http://www.spaarbaak.nl/vraagbaak.php?zw=hoeveel+spaargeld+mag+je+hebben+zonder+belasting+te+betalen
Cryofiel
10 jaar geleden
Klopt, SimonV. Als je altijd braaf bent geweest en het gaat inderdaad om meer dan 25 k€, zal de bank de transactie moeten melden (de wet MOT: Melden Ongebruikelijke Transacties). Als ik me goed herinner heeft de bank alleen een MELDplicht, geen onderzoeksplicht - maar goed, als de bank meldt kan een andere instantie dat onderzoek instellen. Maar als je altijd braaf bent geweest, zal dat onderzoek uitwijzen dat er niets aan de hand is en merk je daar dus verder niets van. De naheffing vermogensrendemensheffing (mogelijk met boete...) is alleen van belang als dit spaargeld niet eerder is gemeld aan de Belastingdienst. In dat geval is het echter zwart geld... of op z'n minst grijs geld.
SimonV
10 jaar geleden
Klopt. Ik dacht bij zwart geld even alleen aan niet opgegeven inkomen, maar het is natuurlijk ook niet opgegeven vermogen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwart_geld