waarom wordt het nederlandse pensioenstelsel het beste van de wereld genoemd?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
Het Nederlandse pensioenstelsel staat sinds zeven jaar weer op nummer één en verslaat daarmee Denemarken van zijn koppositie. Dat blijkt uit de Global Pension Index die adviesbureau Mercer elk jaar uitbrengt.
Met de nummer 1-notering heeft Nederland de internationale A-status weer terug. Denemarken staat op de tweede plaats; Finland staat met een derde positie voor het eerst in de top drie.
De Global Pension Index toetst de pensioenstelsels van meer dan dertig landen op toereikendheid, toekomstbestendigheid en integriteit. Dit jaar scoort Nederland 80.3 punten, in 2017 waren dit er nog 78.8. Nederland passeert Denemarken met 0.1 punt verschil. Beide landen mogen hun pensioenstelsels dit jaar de A-status geven.
In het onderzoek worden volledige pensioenstelsels bekeken, waaronder door de overheid gefinancierde en zelf gespaarde pensioenen, economische groei, overheidsschulden, maar ook eigen spaargeld en woningbezit van deelnemers.

Het beste antwoord

Het Nederlandse pensioenstelsel wordt het beste van de wereld genoemd omdat:
- er een goed pensioen wordt uitgekeerd. Gemiddeld gaan Nederlanders er na hun pensionering in inkomen niet op achteruit. Dat is dan wel inclusief AOW en bijvoorbeeld spaargeld. Dat Nederlandse pensioenen relatief hoog zijn, blijkt ook wel uit het feit dat Nederland internationaal goed scoort als het om armoede onder ouderen gaat. Nederland telt weinig bejaarden die in armoede leven.
- Nederlandse pensioenfondsen voldoende geld in kas hebben om de huidige en toekomstige pensioenen te kunnen betalen. De betaalbaarheid wordt verder verbeterd door de pensioenleeftijd in stapjes te verhogen. Zo wordt voorkomen dat mensen straks veel langer pensioen krijgen dan waar ze voor gespaard hebben.
- het stelsel transparant is, pensioenfondsen lage kosten maken en er goed toezicht is. In Nederland zijn nauwelijks financiële schandalen met pensioenfondsen.
SimonV