mijn vader is pas overleden, en wij hebben een verwerping gekregen. maar nu heeft de pgb toch geld gestort moet ik t dan toch terug storten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

Ik heb t geld van mn vader na verwerping van zn rekening gehaald moest nog veel betalen voor zijn uitvaart dus das om pet op en pinnen niet zeggen dat jij dat deet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Allereerst wil ik u veel sterkte wensen met uw verlies.

Mij is niet duidelijk wie in de vraag nu wat stort, maar volgens mij kunnen dat 2 dingen zijn:
a) het Zorgkantoor (AWBZ-zorg) of de gemeente (WMO-zorg) heeft na het overlijden nog een PGB-voorschot op de rekening van uw vader gestort, of
b) er zijn na het overlijden uitbetalingen gedaan aan PGB-zorgverleners (door de SVB?)

Ik begin bij b): Een zorgovereenkomst voor PGB-zorg eindigt per direct bij het overlijden van de budgethouder. Het is wel mogelijk om zorgverleners een overlijdensuitkering te betalen bij het beëindigen van de zorgovereenkomst, mits het PGB toereikend is. Dat is ongeveer één maandsalaris. Ook kan het zijn als de salarisadministratie is uitbesteed aan de SVB, dat de SVB nog niet op de hoogte is van het overlijden (Bron 2). Neem daarvoor contact op met servicecentrum PGB van de SVB.

Dat brengt ons op a): PGB wordt als voorschot gestort en pas definitief toegekend na het achteraf verantwoorden van de zorguitgaven. Geld dat niet is uitgegeven aan zorg moet worden terugbetaald. Na overlijden van de budgethouder eindigt de overeenkomst, dus met uitzondering van de genoemde overlijdensuitkering kan er geen zorg meer worden verantwoord na deze datum. Als dus na het overlijden nog voorschotten zijn overgemaakt, zal dat inderdaad teruggestort moeten worden.

Ga echter NIET zomaar dat geld overmaken naar het Zorgkantoor. Zonder betalingskenmerk vinden ze dat nooit terug en kun je niet aantonen dat het terugbetaald is. WEL doen: na het controleren van de verantwoording zal het Zorgkantoor vanzelf een acceptgiro sturen voor het overgebleven bedrag. Zorgkantoren verwachten dat nabestaanden binnen zes weken na een overlijden de laatste periode verantwoorden (zie Bron 1). Als uw vader bijvoorbeeld voor het laatst verantwoording heeft afgelegd over de periode januari t/m juni van dit jaar, vult u de verantwoording in vanaf juli van dit jaar. Na insturen van de verantwoording kan het ook na goedkeuring ervan lang duren voordat het Zorgkantoor een acceptgiro stuurt, dus het is belangrijk het bedrag apart te houden.

Ik verwacht trouwens niet dat het al dan niet accepteren van een erfenis van invloed is op de afwerking van het PGB-gebeuren: het geld is immers niet van de budgethouder. Tot de verantwoording is afgelegd en goedgekeurd, behoudt het Zorgkantoor aanspraak op de betaalde voorschotten.