Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is spinnenwebtheorema in begrijpelijke taal en is hetzelfde als varkenscyclus?

Ik heb geen goede uitleg kunnen vinden op het internet. Bij voorbaat dank aan de gene die het begrijpelijk zal vertellen!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Spinnenwebtheorema vind je daarover:

"Het Cobweb-model of spinnenwebtheorema is een economisch model van de cyclische dynamiek in vraag en aanbod als gevolg van de vertraging waarmee de producenten reageren op een prijswijziging. Dit verschijnsel werd beschreven door de Hongaarse econoom Nicholas Kaldor in 1934, en het kreeg in 1938 van de Amerikaanse econoom Mordecai Ezekiel de naam 'Cobweb theorem' (spinnenwebtheorema). Ezekiel observeerde vraag en aanbod in de varkenshouderij en kwam tot zijn befaamde model dat ook bekend is onder de naam varkenscyclus. Verder onderzoek wees uit dat dit fenomeen niet beperkt is tot de varkenshouderij maar zich evengoed manifesteert in andere sectoren waar vraag en aanbod aan vaste cycli gebonden zijn (bijvoorbeeld koffieteelt, arbeidsmarkt).

Wanneer de varkenscyclus in een grafiek wordt uitgezet, blijkt meteen waarom ook wel van het spinnenwebtheorema wordt gesproken."

Op de pagina vind je de grafiek waarin zich duidelijk een soort spinnenweb aftekent als je de lijn van de opeenvolgende prijzen (1, 2, 3, 4, 5, 6) volgt.

Veel begrijpelijker kan het naar mijn idee niet worden uitgelegd.

Ik ben benieuwd wat je hieraan dan precies niet duidelijk vindt.
Hieronder ook de grafiek:
(Lees meer...)
Toegevoegd op 17 augustus 2018 16:15: tekst
Plaatje bij antwoord
Antoni
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding