Hoeveel mogen incassokosten bedragen?

Een vriendin reist met ovchipkaart en laat automatisch geld afschrijen van haarrekening. Haar laatste reis was 20eu, maar ze had geen geld op haa rekening. Nu is er een incssobureau ingeschakeld die wil 85eu hebben. Kan dit zo maar? Ik meen te hebben geleerd dat incassokosten maar een fraktie van het verschuldigde bedrag mogen bepalen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een incassovraag, een van mijn favoriete onderwerpen! Allereerst is de vraag: wat is de hoofdsom van TLS? De incassokosten worden namelijk berekend op basis van deze hoofdsom. Uit de voorwaarden van TLS blijkt dat jouw vriendin aangeeft met hoeveel haar kaart per keer opgewaardeerd moet worden. Als dit 20 euro is, dan is de hoofdsom 20 euro, als het 50 euro is dan is de hoofdsom 50. Vervolgens zijn er dan richtlijnen die rechters aanhouden om de hoogte van de incassokosten te bepalen. Dit heet rapport Voorwerk II. Voor een hoofdsom tot 250 euro is dit 44,03 inclusief BTW. Wat als het incassobureau meer voor de hoofdsom + rente + incassokosten wil hebben? Je kan er dan voor kiezen om zelf een redelijk bedrag te berekenen. Vervolgens maak je dit over en zet je in de omschrijving dat je eerst de hoofdsom betaald (wettelijk betaal je namelijk altijd eerst de kosten en daarna pas de hoofdsom). Je stuurt ook een briefje naar het incassobureau waarin je duidelijk maakt dat dit het maximum is dat jullie gaan betalen en dat ze voor het meerdere maar naar de rechter moeten stappen. Dan is het vrijwel zeker dat je er niets meer van hoort. Dan nog een stukje 'advies'. Incassokosten worden geregeld in artikel 96 lid c van boek 6 van het Burgerlijk Wetboek. Hierin staat dat de vergoeding voor de kosten redelijk moeten zijn. Volgens de Hoge Raad is redelijk tweeledig: allereerst moet de hoogte van de kosten redelijk zijn (rapport Voorwerk II) en moeten deze redelijk zijn ten aanzien van de gedane werkzaamheden. Als dat niet zo is dan kan een rechter de kosten matigen. Rechters vinden dat een aantal werkzaamheden onder het gewone bedrijfsproces vallen, waaronder het sturen van een (herhaalde) herinnering. Vaak worden incassokosten tijdens rechtszaken gematigd omdat de eisers vergeten te betogen waarom de kosten redelijk zijn. (Overigens is het inschakelen van een incassobureau wel een goede grond voor het rekenen van de kosten. Die worden immers gemaakt). Als de situatie nu is dat TLS zelf nooit een herinnering gestuurd heeft, dan kan je mijns inziens betogen dat de kosten niet redelijk zijn. Ze zijn weliswaar gemaakt door het inschakelen van een incassobureau, maar TLS had net zo goed eerst zelf een herinnering kunnen sturen om zo toch betaling te krijgen. Is dat het geval, en ben je avontuurlijk ingesteld, dan zou je slechts de hoofdsom + rente kunnen betalen en kijken wat ze ermee doen. Dat is aan jou.

Bronnen:
http://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6...
http://www.ov-chipkaart.nl/pdf/22246/algvo...
http://www.rechtspraak.nl/Procedures/Lande...

Je vriendin heeft eerst een herinnering gehad, toen een aanmaning, en daarna een waarschuwing dat de vordering doorgezet zou worden naar een incassobureau. Dus het is een beetje laat om nu te gaan denken aan de kosten. Advies: betaal zo snel mogelijk, laat de kaart deblokkeren, haal het automatisch opladen eraf en let op dat je dat 'automatisch opladen stopzetten' ook nog eens op een station bij een automaat moet bevestigen (kan namelijk niet bij andere automaten), anders heeft ze zo weer hetzelfde probleem. Als je belt dat je nooit een brief hebt gekregen, word je afgebekt dat dat niet het probleem van het incassobureau is, en als je vraagt of ze dan willen aantonen dat die brieven verzonden zijn, hangen ze op. De incassowereld is een beetje 'wild west', ze houden zich wel aan de regels maar de regels zijn nogal... ruim. Dus ja, ze mogen het vragen. En hoe langer je vriendin wacht met betalen, hoe hoger de kosten oplopen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100