Kan een deurwaarder beslag leggen op mijn spullen als mijn broer schulden heeft?

Mijn broer heeft schulden. Hij woont al een paar jaar niet meer in ons huis maar hij staat nog wel hier ingeschreven. Het probleem is, hij heeft schulden, en er is een brief gekomen dat hier als hij niet snel betaald een deurwaarder komt. Kan die mijn spullen (mijn PC, DS, Telefoon, Laptop, Gameconsoles etc.) innemen, als ik geen schulden heb?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

De deurwaarder zal hier geen beslag op leggen als je kunt aantonen dat de bezittingen van jou zijn.
Er is echter één schuldeiser die zich niets van je eigendom hoeft aan te trekken en dat is de belastingdienst. Zij hebben het recht van bodembeslag. Dit recht geeft de belastingdienst de mogelijkheid om beslag te leggen op inventaris die zich op de bodem van de debiteur bevinden, al zijn die eigendom van een derde.
SimonV
5 jaar geleden
teusvh
5 jaar geleden
Ik vraag me wel af of het voor dat (bodem-beslag voldoende is dat de broer daar staat ingeschreven.
Feitelijk woont hij er niet.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Snel je broer uitschrijven!
SimonV
5 jaar geleden
Heel begripvol is de overheid niet wat in beslag nemen betreft. Volgens de Wet Mulder is bijvoorbeeld geregeld dat een auto buiten gebruik kan worden gesteld als een boete niet betaald is. Er kan dan zelfs beslag worden gelegd op een andermans auto waarover de overtreder kon beschikken.
Wees dus voorzichtig met het uitlenen van je auto als je niet weet of degene schulden heeft.
https://www.autoweek.nl/nieuws/rechtsverkeer-auto-uitlenen-kan-bloedlink-zijn/