als je belegt en wacht tot het stijgt, wat valt er te verliezen?

Wat ik niet snap, als je aan het beleggen bent en je zet bijvoorbeeld €5 op goud. Je gaat gewoon niks doen en wachten tot het flink stijgt en het dan gaat verkopen, wat valt er dan te verliezen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Beleggen
1.7K

Antwoorden (2)

Er zijn meerdere manieren om geld te verliezen.

De eerste is dat jouw aandelen in waarde dalen en nooit meer stijgen. Met als summum die aandelen die tot nul dalen omdat het bedrijf failliet gaat.

De tweede hangt samen met het gegeven dat jij jouw aandelen ooit wilt verkopen. Aandelen stijgen en dalen. Wat nu als jouw aandeel eerst stijgt en dan daalt, en juist op dat moment wil jij verkopen? Wil je dan wachtentot ze weer stijgen? Wat doe je als dat 15 jaar duurt?

De derde is iets dat "opportunity cost" wordt genoemd. Stel dat jouw aandeel in 10 jaar met 10% stijgt. Dan had je dus beter een ander aandeel kunnen kopen dat in die tijd met 40% was gestegen. Zelfs een spaardeposito zou dan rendabeler zijn geweest.

De vierde, ook een vorm van opportunity cost, is dat je nu geen mooie reis kon maken doordat je die aandelen kocht.

De vijfde is dat veel banken nog kosten rekenen voor het hebben van een aandelenrekening. Hier kun je onderuit komen door een rekening te kiezen zonder jaarlijkse kosten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ondanks het bovenstaande zit je wel op het juiste spoor. Kopen en lang vasthouden, dat is de beste manier om geld te verdienen op de beurs.

Spreid je aabkopen over meerdere aandelen, dat vergroot de winstkans aanzienlijk.

En spreid je aankopen over de tijd. Als je 20 duizend euro wilt beleggen kun je beter eens per twee maanden 2000 euro beleggen dan alles in een keer, ongeacht of je al die keren hetzelfde of een ander bedrijf koopt.
Cryofiel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe juist je antwoorden ook zijn, de vraag is wat de verliezen zijn als je gewoon wacht tot de koers stijgt. Vier van de vijf genoemde manieren gaan aan dit aspect voorbij.
Cryofiel
8 jaar geleden
Het ligt eraan wat je onder "verlies" verstaat. Als je 100 euro winst maakt is dat 100 euro winst. Economisch gezien is dat echter 400 euro *verlies* indien je met een andere investering 500 euro winst had kunnen behalen. Van Enron en Fokker werd twee jaar voor het faillissement ook door iedereen gezegd dat die bedrijven met zekerheid nog tien jaar zouden blijven bestaan. Aandelen kopen en verkopen kan trouwens bij elke normale beurs-beleggingsrekening binnen seconden.
Cryofiel
8 jaar geleden
Je mag het oneens zijn - maar opportunity cost is toch echt een begrip in de economische en de financiële wereld. Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Opportunity_cost voor een algemene beschrijving, of zoek op deze term op het Internet.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik kwam zojuist dit artikel tegen:
http://www.fool.com/investing/general/2015/09/09/keep-in-mind-stocks-rose-1100-fold-during-this-per.aspx?source=iaasitlnk0000003
Als je niet handelt wordt de kans dat je iets verdient kleiner. De winst zit hem juist in het handelen en niet in het wachten tot iets meer waard wordt. Als dat je uitgangspunt is kun je beter in kunst investeren (met een beetje neus voor wat gewild wordt en welke gewilde kunstenaars snel dood zullen gaan).

Om een voorbeeld te geven: ING-bank stond op 1-1-2000 op een koers van € 30. Één jaar later op € 39 en in 2006 op € 35. Momenteel is de koers circa € 12,50. Als je dan dus voor € 30 gekocht zou hebben dan heb je twee periodes gehad waar je winst had kunnen maken. En verder zit je alleen maar verlies te lijden. Daar komt nog bij dat
€ 30 van 2000 meer waard was dan € 30 nu vanwege inflatie. Het zou zomaar kunnen dat de koers van de ING in de toekomst weer boven de € 30 komt maar met jou strategie zou je dan ook niet verkopen, dus niks verdienen.

De link geeft het koersverloop van de AEX index van de afgelopen 15 jaar. Zoals je ziet begint hij hoger dan dan hij eindigt. Gemiddeld genomen betekent het dat je strategie niet gaat werken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
De strategie werkt niet, achteraf (!), als je alleen naar de afgelopen 15 jaar kijkt en niet verder (!), en als je alleen naar ING en/of de AEX kijkt (!). In zijn algemeenheid werkt de steategie uitstekend. Kijk maar eens naar een willekeurige beursindex (dus de AEX of een andere) over een willekeurige periode van 25 jaar of langer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vraag mij dat af. Ik heb een link toegevoegd met de samenstelling van de AEX sinds 1984. Als je besluit te kopen en na 25 jaar te verkopen zul je tot de conclusie komen dat je een aantal fondsen bezit die niet meer bestaan (dus onverkoopbaar zijn). Mijn boodschap is dat je actief moet handelen om geld te verdienen, ook over een langere periode, De vraagsteller suggereert dat gaan zitten automatisch winst maakt, en dat is volgens mij niet zo,
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik heb in mijn aandelenportefeuille meerdere bedrijven gehad die failliet zijn gegaan. Ik heb op dit moment enkele aandelen met waarde nul, of bijvoorbeeld 300 aandelen van een bedrijf, die bij elkaar minder waard zijn dan de transactiekosten van een eventuele verkoop. Mijn *totale* aandelenportefeuille heeft over de afgelopen tien jaar een rendement van ongeveer 17%. (Die 17% is het gemiddelde jaarrendement, dus niet het rendement na tien jaar.) Ik wil maar zeggen - je hebt helemaal gelijk dat de dingen die jij noemt *kunnen* gebeuren. Ze zijn zelfs vrij waarschijnlijk, in de zin van: absoluut niet ongebruikelijk. Maar over lange termijn gezien, en verdeeld over een groter aantal aandelen, zal het *totaalrendement* van een portefeuille positief zijn. Dit geldt ook als sommige aandelen wasrdeloos worden en andere aandelen fikse verliezen laten zien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wow, over de laatste 50 jaar is het gemiddeld jaarrendement 8%. Dan doe je het twee keer zo goed als de beurs!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een top spaarrekening geeft dus ook weinig winst
Cryofiel
8 jaar geleden
@mullog, je noemt precies mijn punt: over langere tijd en over meerdere aandelen gemiddeld, is het rendement duidelijk positief. Hoe korter de tijd en/of hoe minder aandelen je bekijkt, hoe groter de kans wordt dat je een negatief rendement ziet. Daarom is de "kopen en wachten" benadering van vraagsteller een uitstekend idee - althans, zolang hij dat met minimaal 20 verschillende aandelen doet (of met een brede index tracker). En hij liefst ook zijn aankoopmomenten spreidt. En ook dan: niet verkopen *omdat* je winst hebt. Ook als je winst hebt is het vaak het beste je aandelen te houden. Maar dat is een net wat ander onderwerp. Mijn hoge rendement komt door een combinatie van uitstekende adviezen van een (betaalde) nieuwsbrief en het feit dat ik veel Amerikaanse aandelen heb. De Amerikaanse beurs heeft het prima gedaan en de dollar is flink gestegen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je klinkt als iemand die actief belegd. Ik geloof er echter gewoon niks van dat de strategie van de vraagsteller (alleen maar kopen en er op gaan zitten) rendeert.
Cryofiel
8 jaar geleden
Toch is dat ("buy and forget") mijn beleggingsstrategie. Sinds ik ben overgestapt van actief (frequent) handelen met een aanhoudtijd van ongeveer een jaar naar kopen en vasthouden is mijn rendement flink gestegen. En het kost me aanzienlijk minder tijd. En minder stress. Ik kan nu zonder nadenken een maand op vakantie gaan zonder me te hoeven bekommeren om de beurs. Ik beleg slechts "actief" in die zin dat ik eens per maand (en alleen als ik tojd en zin heb) kijk of ik geld heb en of er iets koopwaardigs is. Zo ja, dan koop ik. Steeds vaker koop ik dan een bedrijf dat ik al bezit. Selecteren, kopen, vasthouden en vooral NIET volgen wat de beurs of mijn aandelen doen. Dat geeft rust en winst.