bestens
` bes - tens bijvoeglijk naamwoord : bestens order opdracht op de effectenbeurs te kopen of te verkopen zonder een prijslimiet te noemen

Bestens
Aan- of verkooporder van effecten zonder vooraf afgesproken prijslimiet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bestens naar limietorder (Engels: market to limit order) is een term die gehanteerd wordt in de handel in effecten. Het is één van de ordertypen die mogelijk is in het handelssysteem op de Nederlandse beurs, het NSC.

De bestens naar limietorder is een order die in eerste instantie tegen de beste prijs van het moment uitgevoerd wordt, net als de bestensorder. Op het moment van het plaatsen van de order wordt gekeken wat de beste prijs in de markt is. De order wordt op dat moment onmiddellijk tegen die prijs uitgevoerd.

Wanneer het aantal aangeboden tegen de beste prijs lager is dan wordt gevraagd, wordt vervolgens de rest van de order als een limietorder ingebracht, en niet zoals de bestensorder meteen uitgevoerd tegen lagere/hogere prijzen (bij verkoop resp. aankoop).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bestensorder is een gewone order die ongeacht de prijs volledig wordt uitgevoerd, vanaf de eerste koers na het registreren van de order.
Een opdracht tot aan-of verkoop van effecten zonder opgave van een limiet.
12 jaar geleden
Er zijn verschillende soorten opdrachten om aan je aandelen/ opties/ futures etc. te komen.

Bij een bestens order ben je verzekert van het krijgen van de aandelen (kan erg handig zijn, aangezien je verwacht dat de koers snel gaat stijgen). Je hebt alleen geen limiet gesteld, waardoor je voor een hoger bedrag dan verwacht de aandelen koopt (andersom kan ook, lager dus). Jij zult rond de biedkoers de aandelen ontvangen bij een bestens- order.