Hoe kun je rendement uit dividend halen wanneer de belasting op behouden van aandelen zo 'hoog' is?

Laten we zeggen dat men zijn aandelen 30000 euro waard zijn. Jaarlijks word er (uit box 3) ongeveer 2% belasting van de 30000 ingetrokken, terwijl veel bedrijven een jaarlijks dividend uitkeren van 2%. Hoe kan het gunstig zijn om via dividend te investeren?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Beleggen
2.1K
ronron1212
5 jaar geleden
Je betaald belasting over vermogen de eerste 30.000 zijn vrijgesteld. over het meerdere betaal je tot 75.000 ongeveer 1,63%
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ah! Bedankt voor uw tijd, het is me duidelijk. Blijft dat percentage hetzelfde wanneer je aandelen blijft kopen en verkopen?
ronron1212
5 jaar geleden
Het gaat niet om aandelen maar om de waarde dus het vermogen wat je bezit aandelen vertegenwoordigen een waarden.

Het beste antwoord

Dit kan omdat je berekening niet klopt.
Tot €30.000 is vrijgesteld.
Tussen €30.000 – €105.000 betaal je 0,61% belasting en tussen €105.000 – €1.005.000 1,30% in 2018.

Treuriger is dat je op je spaargeld deze percentages ook betaalt, terwijl je spaarrente vrijwel 0% is. Je verliest dus op je spaargeld.
Zelfs al zou je maar gemiddeld 1% dividend ontvangen, dan ontvang je meer dan op een spaarrekening. Met de kans dat de betreffende aandelen gaan stijgen. Of zakken. Daarom is het verstandig op lange termijn (10 jaar of langer) te gaan beleggen.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Heel bruikbare informatie, bedankt! Kunt u bevestigen dat (aangezien het om vermogen zou gaan) er geen verschil zit wat betreft belasting, tussen het behouden van aandelen en kopen/verkopen van aandelen?
SimonV
5 jaar geleden
Daarvoor had ik de Wikipedia-link al geplaatst:
De peildatum is 1 januari van het betreffende belastingjaar. Bij de gebruikelijke aangifte in maart/april moet dus niet het vermogen op de meest recente 1 januari worden opgegeven, maar het vermogen op 1 januari een jaar eerder.
Het maakt niet uit hoe vaak je aandelen koopt en verkoopt, van belang is de waarde ervan per 1 januari van het betreffende belastingjaar. Als je de aandelen verkoopt en er bijvoorbeeld een auto voor koopt, geef je niets op.