kan je als Belg op een eenvoudige manier je spaarcenten op een nederlandse bank zetten die goede interest geeft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen
Kimath
12 jaar geleden
Ik denk dat je uiteindelijk problemen gaat krijgen met de belasting.

Antwoorden (3)

Ja hoor, dat mag. Mits je belasting betaalt over het spaargeld en de rente. Maar in België zijn de rentepercentages veel aantrekkelijker dan in Nederland (zie bron), dus slim is het zeker niet.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom moet je als Belg in Nederland belasting betalen over je bankrekening en rente bij een in Nederland gevestigde bank?
Pieter2011
12 jaar geleden
Ik beweer nergens dat Belgen in Nederland belasting moeten betalen wanneer ze een Nederlandse spaarrekening openen. Als Belg betaal je natuurlijk alleen belasting in België. Wat ik probeer duidelijk te maken is dat, als je in het buitenland een spaarrekening opent, je over dat spaargeld belasting moet betalen. (In eigen land natuurlijk!). Sommige mensen hopen de belastingdienst te omzeilen door hun spaarcenten op een buitenlandse rekening te zetten. Maar zo werkt het dus niet (meer).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je beweert dat je over rente belasting moet betalen en dat klopt niet.
Pieter2011
12 jaar geleden
http://www.spaarrente.nl/hoeveel-belasting-draag-ik-af-over-mijn-spaargeld.aspx
Ja hoor, dat kan. Je kan in het buitenland gewoon een rekening openen. Ik heb ergens nog een slapende rekening op Cyprus terwijl ik toch echt een kaaskop ben.

Ik denk alleen dat je het niet zo 1,2,3 digitaal kan doen, rij de grens over en open in de bank in Nederland een rekening, je zal namelijk jouw paspoort moeten kunnen overleggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook in Nederland heb je banken met maar een of enkele vestigingen. Daar hoef je echt niet heen om je paspoort te overleggen. Een kopie opsturen volstaat.
Onze Belg kan ook een kopie van zijn paspoort opsturen naar een Nederlandse bank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Bessy, dank je wel voor de aanvulling en gok ook dat dat best mogelijk is. Ik noemde het erbij, want zeker als het gaat om aardig wat centen kunnen er bankvestigingen zijn die (misschien) het origineel onder ogen willen zien. Maar goed, dat is een mogelijkheid. Denk dat onze Belg er nu wel uit komt.
;-)
Het betalen van belasting op spaargeld is m.i. geen voorwaarde voor het openen van een bankrekening. Wat id de grond van deze informatie?
Wel is er sinds enige jaren een afspraak dat o.m. Belgie en Nederland elkaar de rekeninggegevens van de betreffende buitenlanders die in hun land een rekening hebben.
Dit voor wat betreft de belastingen.