Kan ik kosten in rekening brengen bij een bezwaarschrift?

Goedendag,
Vanwege een beperking heeft ons zoontje een SMI (Sociaal Medische Indicator) waardoor er meer kinderopvang vergoed wordt.

Nu is het zo dat de gemeente keer op keer weer fouten maakt in de berekeningen en ik dus daar iedere keer achteraan moet gaan.
Nu hebben wij een definitieve berekening 2017 ontvangen waar in staat dat we even ruim 1400 euro moeten terug betalen. Dit is wéér nergens op gebaseerd en het lijkt structureel fout te gaan bij onze gemeente als het hier om gaat.

Nu moet ik dus weer bezwaar maken binnen 6 weken en een bezwaar betekend in dit geval ook dat we uitgenodigd worden voor een hoorzitting.
Al met al gaat er weer een hoop vrije tijd in zitten die ik beter kan steken in mijn kinderen aandacht te geven. Kan ik de gemeente een vergoeding gaan vragen voor het maken van de (onnodige) bezwaarschriften en de tijd en voorbereidingen voor een eventuele hoorzitting.
Uiteraard zou die vergoeding pas toegekend moeten worden als het bezwaar gegrond is en het hoeft ook niet veel te wezen 3 euro per bezwaarschrift of zo. Enkel om aan te geven dat we het zat zijn dat er zo slordig wordt omgegaan met deze voorzieningen en dat we dit zat zijn.
We overwegen ook om alle voorziening maar te stoppen, omdat het véél energie en onzekerheid heeft.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Juridische hulp wellicht? 1e gesprek vaak gratis.
Of hulp inroepen van een ombudsman/vrouw?

Antwoorden (1)

Door het indienen van een bezwaarschrift vraag je om een bestuurlijke heroverweging. Als je daar kosten voor maakt worden die in principe net vergoed, behalve de kosten van een advocaat (of een vertegenoordiger die dat beroepsmatig doet). Vaak ook niet alle kosten,maar een standaardvergoeding. Mits je bezwaarschrift gegrond wordt verklaard natuurlijk.
Maar vragen kan altijd natuurlijk. Als de gemeente inderdaad erg geblunderd heeft heb je wel recht van spreken. Reiskosten voor de hoorzitting, telefoonkosten, de postzegel van je bezwaarschrift etc. Werkelijke uitgaven dus. Een vergoeding voor de tijd die je er aan besteedde is een ander verhaal. Maar misschien tref je wel een adviescommissie of een hoor-ambtenaar die met je meeleeft.
5 jaar geleden
teusvh
5 jaar geleden
Correctie: worden die in principe niet vergoed.