Mag een product elke week een andere prijs hebben?

Het gaat niet om een aanbieding. En het gaat ook niet om een seizoensproduct. Het gaat om de losse verkoopprijs van een tijdschrift (weekblad); dan is het duurder, dan is het goedkoper. Een logische reden voor de verschillende prijzen heb ik niet kunnen ontdekken.

5 jaar geleden
2K
Erna55
5 jaar geleden
Over welk tijdschrift heb je het ?
Reddie
5 jaar geleden
Ik zou niet weten waarom niet.
Prijzen hebben niet te maken met logica maar met verkooptactiek.
SentWierda
5 jaar geleden
In dit specifieke geval: Libelle.
Week 17: 4,50 euro.
Week 18: 3,99 euro
Week 19: 4,75 euro.
Week 21: 4,50 euro.
Week 22: 3,99 euro.
Week 23: 4,75 euro.
Enzovoorts. Voor zover ik kan nagaan elke week een andere prijs.
Antoni
5 jaar geleden
Zit er werkelijk die eigenaardige regelmaat in de prijswijzigingen?
Antoni
5 jaar geleden
Met regelmaat bedoel ik: Iedere drie weken is de prijs gelijk aan de prijs drie weken daarvóór.
SentWierda
5 jaar geleden
Er is juist helemaal geen regelmaat. De laatste 13 nummers op een rij:
nr. 12: 3,99; nr. 13: 4,50; nr. 14: 3,99; nr. 15: 3,99; nr. 16: 3,99; nr. 17: 4,50; nr. 18: 3,99; nr. 19: 4,75; nr. 20: 3,99; nr. 21: 4,50; nr. 22: 3,99; nr. 23: 4,75; nr. 24: 3,99.
Amadea
5 jaar geleden
Zou het niet te maken hebben met de omvang en opmaak van het betreffende nummer? De ene keer is het krap 50 bladzijden, de andere keer ruim 70. Soms heeft het een glossy uitvoering, en een andere keer zit er een losse bijlage bij.
Antoni
5 jaar geleden
O, ja, ik zie nu pas dat week 20 is overgeslagen in de eerste opsomming. Sorry voor het misverstand.
SentWierda
5 jaar geleden
@Amadea. Libelle heeft nooit een omvang van 'krap 50' of 'ruim 70' pagina's. Het is vrijwel altijd minimaal 112 en maximaal 148 pagina's. Een glossy uitvoering of losse bijlagen komen mij bij alle 13 genoemde nummers niet bekend voor. Van een glossy uitvoering is alleen sprake in december: kerst.
'Losse bijlagen' van Libelle zijn zogenoemde specials (vaak een roman in tijdschriftvorm) en daar moet apart voor worden betaald.
Amadea
5 jaar geleden
Maar is het dan niet zo dat een uitgave van 112 pagina's minder kost dan een uitgave van 148 pagina's?
SentWierda
5 jaar geleden
@Amadea: ja dat is zo. En dat is tegelijkertijd het vreemde aan de zaak: de logica ontgaat mij.
In de honderden jaren dat tijdschriften verschijnen in Nederland is er, tot een paar jaar geleden, nooit een verschil in prijs geweest bij de reguliere uitgaven van tijdschriften (wel bij bijvoorbeeld zogenoemde dubbelnummers: in de zomer één nummer voor twee weken zoals Vrij Nederland in de weekbladtijd).
Ik vind het een vreemde zaak, vandaar mijn vraag.
Om een vergelijking te maken: het komt op mij over als een ijssalonhouder die de bolletjesprijs laat afhangen van de buitentemperatuur. Tot 20 graden 1 euro, 20-25 graden 1,20 euro, 25-30 graden 1,40 euro en boven 30 graden 1,60 euro. Het voordeel is dat hij geen lange wachtrijen meer heeft boven de 30 graden...
Zoals de al jaren dalende dalende oplage van Libelle ook niet wordt gestimuleerd door de prijs zo nu en dan te verhogen naar 4,50 of 4,75 euro.
LeonardN
5 jaar geleden
De logica erachter is juist niet zo gek. Je bent het niet gewend. "In de honderden jaren dat tijdschriften verschijnen in Nederland is er, tot een paar jaar geleden, nooit een verschil in prijs geweest bij de reguliere uitgaven van tijdschriften" Dat noemen we experimenteren. Daar is een bedrijf geheel vrij in. "Zoals de al jaren dalende dalende oplage van Libelle ook niet wordt gestimuleerd door de prijs zo nu en dan te verhogen naar 4,50 of 4,75 euro."
Als de verkopen eronder te lijden hebben op zo'n manier dat ze minder winst maken, zullen vast weer een andere strategie bedenken, maar als deze tactiek of methode werkt, waarom zouden ze er dan mee stoppen?
SentWierda
5 jaar geleden
@LeonardN: dat een forse prijsstijging zorgt voor een verkoopstijging: wie gelooft dat?
Overigens is Libelle ook niet dom: vaak worden losse nummers verkocht in een combinatiepakket met Margriet - en dan betaal je niet 3,99 euro maar 3,50 euro (totaal 6,99 euro samen met Margriet).

Het beste antwoord

Er zijn geen regels die bepalen dat de prijs van een product (tijdschrift) elke week hetzelfde moet zijn.
Zoals je ziet, hanteert Libelle bijvoorbeeld elke week een andere prijs:
https://www.magazine.nl/tijdschriften/libelle?utm_source=libelle&utm_medium=shop
Aanbieders van producten en diensten bepalen zelf hun prijzen. De overheid mag zich alleen bemoeien met de prijsbepaling als de economie er erg slecht voor staat. Voor boeken en bladmuziekuitgaven geldt wel een vaste prijs.

Overheid mag bij uitzondering prijzen bepalen
De overheid mag zich bemoeien met de prijzen van goederen en diensten. Dat kan alleen als de economie plotseling zo hard achteruit gaat dat zo’n maatregel noodzakelijk is. Een plotselinge grote waardevermindering (van geld) is hier een voorbeeld van. De overheid kan dan een verbod opleggen om goederen en diensten boven een bepaalde prijs aan te bieden. Dit staat in de Prijzenwet.

Vaste boekenprijs
Voor nieuwe boeken en voor bladmuziek geldt een vaste prijs. Uitgevers en importeurs stellen deze prijs vast. Ze mogen dit doen op grond van de Wet op de vaste boekenprijs. Een boek heeft hierdoor overal dezelfde verkoopprijs. De vaste boekenprijs geldt niet voor e-boeken.

Prijsverhogingen altijd toegestaan
Aanbieders van producten en diensten kunnen op elk moment hun prijzen verhogen.

Verkopen beneden de inkoopprijs
In Nederland is het niet verboden om een product onder de inkoopprijs te verkopen. Vooral supermarkten verkopen soms hun producten onder de inkoopprijs. Zo hebben zij een voordeel op hun concurrenten. Dat is gunstig voor de consument.
De overheid wil verkoop beneden de inkoopprijs niet verbieden. De verwachting is namelijk dat een dergelijk verbod geen effect heeft op de positie van kleinere kruideniers of van leveranciers (boeren en tuinders).
Toegevoegd op 01 juni 2018 09:49: bron, tekst
SimonV
5 jaar geleden
SentWierda
5 jaar geleden
Het gaat niet om een seizoensproduct of een aanbieding. het gaat zeg maar om iets dat vergelijkbaar is met een bus- of treinkaartje of brood van de bakker. Dan is iedere week een hogere of lagere prijs voor hetzelfde product toch merkwaardig?
SimonV
5 jaar geleden
't Is logisch, misschien wat hinderlijk: een dikke Libelle kost € 4,75. Een dunne € 3,99.
SentWierda
5 jaar geleden
Ik heb er wat nummers op nageslagen. En inderdaad:
112 pagina's is 3,99 euro.
124 pagina's is 4,50 euro.
148 pagina's is 4,75 euro.
De logica hiervan ontgaat mij. Een doordeweweekse (ma-vr) krant van 48 pagina's kost altijd evenveel als een doordeweekse krant van 64 pagina's; beide komen vaak voor.
En ook een argument waarom hert merkwaardig is: een dik boek van 400 pagina's (met een hoge oplage) is vaak goedkoper dan een dunner boek van 240 pagina's (met een kleine oplage), in dezelfde uiitvoering. De omvang van een krant of boek is niet gerelateerd aan de prijs. Waarom dan blijkbaar wel bij een gewoon weekblad?
SimonV
5 jaar geleden
Wat de Libelle doet, vind ik logisch. De krant zal uit marketingoverwegingen o.i.d. de prijs elke dag gelijk willen houden.
Het drukken van een boek is bij een grote oplage per boek maar een paar euro duurder dan bij een kleine oplage. Bij een grote oplage is de winst zoveel groter, dat een aantrekkelijke verkoopprijs belangrijker is dan dit geringe prijsverschil.
Een kleine oplage betekent vaak meer risico: wellicht wordt het boek niet verkocht. De onkosten moeten toch terugverdiend worden.

Andere antwoorden (1)

Ja dat mag, de meeste winkels doen dat omdat andere winkels hun prijs verlagen of bijv de grondstof van het product duurder is geworden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Erna55
5 jaar geleden
Min.
Zoals je in de reacties hebt kunnen lezen, gaat de vraag over het tijdschrift de Libelle. De prijs hiervan wordt niet door de winkels bepaald, maar door de uitgever.
Het heeft ook niets met de prijs van brondstoffen te maken.
LeonardN
5 jaar geleden
Een vrager moet in de vraag duidelijk maken wat hij wil weten, niet in de reacties.
SentWierda
5 jaar geleden
Een vrager stelt een vraag met als doel een -zo mogelijk- duidelijk antwoord te krijgen.
Toelichtingen zijn later mogelijk. Zo was bij het stellen van de vraag bij mij niet bekend dat er een relatie is tussen de prijs en de omvang van het blad (simpel gesteld: ik had daar niet aan gedacht omdat zo'n relatie nooit gebruikelijk is geweest...). Dat ontdekte ik pas na een opmerking hierover in de reacties.
LeonardN
5 jaar geleden
Juist, maar dan kan je niet verwachten dat een antwoorder de reacties door gaat spitten. Dit is gewoon een goed antwoord op de hoofdvraag. Dat jij er voor kiest om niet direct open kaart te spelen kan de antwoorder niet verweten worden.