mag ik onbetaald werken?

He ik windsurf graag en vind het ook leuk om daar les in te geven , nu is het zo dat ik dat doe bij een commerciele surfschool.
Ik doe dat onbetaald omdat ik het leuk vind en pak misschien als het rustig is eens een surfplank mee het water op.
Je moet natuurlijk wel kunnen surfen als instructeur dus oefening is belangrijk lijkt mij.

Mag dit? of kan je dan opeens een belastinginspecteur in je nek krijgen van "He jij bent zwart aan het werk!!"

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (3)

Vrijwilligerswerk is toegestaan, behalve wanneer jij een uitkering ontvangt en dit werk jouw verplichte sollicitatieactiveiten in de weg zit. De belastingdienst heeft daar niets mee van doen, want die wil alleen geld van jou hebben als jij inkomen krijgt uit dat werk.
8 jaar geleden
Dat hangt helemaal van de omstandigheden af. Als er sprake is van een gezagsverhouding en je verplicht bent tot persoonlijke arbeidsverrichting (je mag je niet door een ander laten vervangen) moet er gewoon loon worden betaald. Je hebt dan een arbeidsovereenkomst. Van een gezagsverhouding is bijv. sprake wanneer de surfschool bepaalt wanneer je moet komen, aan welke mensen je wanneer lesgeeft, de manier waarop je instructie moet geven, enz. Als de surfschool je opdrachten geeft of kan geven waaraan je je moet houden, is er een gezagsverhouding.

Goed, stel dat hiervan geen sprake is. Wat is dan geregeld voor het geval je 'arbeidsongeschikt' wordt?

Als iemand werknemer is, dan is de werkgever aansprakelijk voor schade die hij aan 'derden' veroorzaakt, behalve als sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid. Wat is hierover geregeld?

Kortom, wat is je 'status'? Feitelijk werknemer? Dan moet er minimaal het minimumloon worden betaald voor de gewerkte uren.
Geen werknemer? Dan kun je desgewenst voor niks werken maar zorg er dan voor dat de aansprakelijkheid voor ongelukken en schade goed geregeld en verzekerd is voor je als instructeur het water op gaat.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kortom waar ligt de grens. Wanneer is het vrijwilligerswerk en wanneer is het arbeid waarvoor betaald dient worden.
Wat is status van stage? Want je mag bij een stage je ook niet laten vervangen. En je bent afhankelijk van de opdrachten van je stagebegeleider. En werken met behoud van uitkering?
Computoon
8 jaar geleden
Vrijwilligerswerk doe je niet bij wijze van beroep en je vervangt ook niet iemand die datzelfde werk als beroep uitoefent. Ook staat een eventuele vergoeding in geen enkele verhouding tot de bestede tijd. Vrijwilligerswerk binnen een onderneming: dat kan eigenlijk niet. Stage is beroepspraktijkvorming. Een stagiair mag dan ook niet gezien worden als een werknemer maar als een leerling die begeleid moet worden. Werken met behoud van uitkering: zal altijd in overleg met de uitkering gsinstantie plaatsvinden maar wel met een duidelijke status voor de betrokkene.
Iedereen mag vrijwilligerswerk doen. Wel is het zo dat betaal werk voor vrijwilligerswerk gaat, dus als je geen werk hebt en een uitkering hebt dan dien je wel trouw te melden dat je vrijwilligerswerk doet.

Het voorbeeld dat genoemd wordt is iets dan onder vrijwilligerswerk valt. Mocht je betaald krijgen om te windsurfen of dat je een onkosten vergoeding krijgt dan dien je het wel op te geven aan de belastingdienst en eventueel ook aan de uitkerende instantie.
En als je structueel veel tijd besteed aan het lesgeven dan ligt het anders en dan dient je het te melden aan je (andere) werkgever(s) en uitkerende instanties.

Let op ik ben overdreven volledig en waarschijnlijk is niet alles van toepassing.

Toegevoegd na 6 minuten:
Je werkt pas zwart als je geld ontvangt voor werk of je wel of niet vrijwillige doet en daar geen belasting over betaald.
Als je geld aan geboden krijgt, maar dat weigert omdat je het geld niet nodig hebt of dat uit principe geen belasting wil betalen, dan is dat een gift aan de surfschool. Nu is de surfschool een sportvereniging en je mag tot een bepaalde grens belastingvrij schenken aan een sportvereniging. Als je afziet van betaling, dan gaan er andere regels gelden en dan is het handig dat je goed laat voorlichten of er een vraag hier over te stellen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Computoon
8 jaar geleden
Vraagsteller spreekt van een commerciële surfschool. Dat is een 'gewone' onderneming, net als bijv. een sportschool. Geen vereniging. Zou vraagsteller er niet zijn, dan gaan de bedrijfsactiviteiten gewoon door. (Zou dat niet zo zijn, dan ziet het er commercieel slecht uit). Zou sprake zijn van een vereniging en zou vraagsteller niet meer dan eur 4,50 uur/eur 150.- per maand/eur 1500.- jaar krijgen, dan hoeft hij deze vrijwilligersvergoeding niet op te geven aan de Belastingdienst.