Kan iemand hulp krijgen van een bewindvoerder zonder dat er al schulden zijn?

Dus komt de bewindvoerder pas in beeld als de schulden er al zijn. Of kan dit ook om schulden te voorkomen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.6K
TurfGraver
5 jaar geleden
Als een rechter dat beslist.
Hier info
https://www.leggle.com/juridisch-advies/schulden/bewindvoerder
Erna55
5 jaar geleden
Je kunt zelf beschermingsbewind aanvragen .
Zie : https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/curatele-bewind-en-mentorschap/vraag-en-antwoord/curatele-beschermingsbewind-of-mentorschap-aanvragen
jodyenboyke
5 jaar geleden
Antwoord is niet compleet dus, je kan zoals in een andere reactie staat, bewindvoering aanvragen, dit moet je wel bekostigen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ook aan het aanvragen (en toekennen van beschermingsbewind door de kantonrechter) zijn voorwaarden verbonden die door de kantonrechter worden getoetst. Beschermingsbewind is er voor personen die door hun drank- of drugsgebruik of hun lichamelijke of geestelijke toestand tijdelijk of blijvend niet in staat zijn de eigen financiële belangen te behartigen. De kantonrechter kan een bewindvoerder aanstellen ter bescherming van de financiële belangen aan de hand van een verzoekschrift, bijbehorende stukken en eventuele zitting.
Ik heb tot op heden nog niet meegemaakt dat beschermingsbewind werd toegekend aan een persoon die schuldenvrij was, alleen om eventuele schulden te voorkómen.
Als men nog geen schulden heeft, maar bang is om in de financiële problemen te komen, is contact zoeken met een budgetcoach de aangewezen weg, om inzicht te krijgen in het uitgavepatroon.
Aanvragen kan men alles, maar toestemming krijgen is iets anders.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Dilara18,
Dus:
Beschermingsbewind richt zich primair op het op orde brengen van de financiële huishouding, waarbij het regelen van de schulden slechts een onderdeel is.
Schuldhulpverlening richt zich op het oplossen van de schulden, veelal door een regeling te treffen met de schuldeisers en kan een alternatief zijn voor Beschermingsbewind.
Aldus: Mr P.A.M. Penders
In alle gevallen van schuldhulpverlening, WSNP en beschermingsbewind is er sprake van reeds aanwezige schulden. Een bewindvoering kan wel aangevraagd worden, maar dat is zinloos. Zonder dat er schulden zijn, zal de aanvraag niet worden gehonoreerd, zelfs niet in behandeling worden genomen.
Erna55
5 jaar geleden
Beschermingsbewind is een wettelijke beschermingsmaatregel en is bedoeld voor meerderjarigen die vanwege een lichamelijke of geestelijke toestand niet in staat zijn om hun eigen financiën te beheren.
Hierbij kan gedacht worden aan dementerende ouderen, psychiatrische patiënten, verstandelijk gehandicapten maar ook aan mensen met problematische schulden. Een bewindvoerder wordt benoemd door de kantonrechter.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Dilara18, ik was vergeten de gespreksnotitie van de Vaste Commissie voor Veiligheid en Justitie bij te voegen.
http://beschermingsbewind.nl/wp-content/uploads/2017/03/Schema_en_gespreksnotities.pdf
Mw mr.P.A.M. Penders-Janssen (Ellen Penders) is kantonrechter te 's Hertogenbosch, lid van de Expertgroep Curatele, Bewind en Mentorschap (CBM). Gelooft u mij niet, geloof dan mr. Ellen Penders, zij is een autoriteit op het gebied van bewindvoering.

Antwoorden (2)

De bewindvoerder komt pas in beeld als er schulden zijn.
De taak van de bewindvoerder is om beslissingen te nemen over het geld en de goederen van de persoon die onder bewind staat. Als eerste maakt hij een lijst met een beschrijving van alle goederen die onder het bewind vallen. Dit doet hij kort na zijn benoeming. Hierover ontvangt hij van de griffie bericht. Een kopie van deze boedelbeschrijving stuurt hij naar de kantonrechter. Het is de taak van de bewindvoerder om vaste lasten (huur, gas, water, licht en ziektekosten) te betalen. Van wat er overblijft stelt hij de hoogte van het leefgeld vast. Dit is het bedrag waarvan de persoon in kwestie kan leven, maar ook rekeningen moet betalen, zoals de ziektekostenverzekering. Daarnaast is het zijn verantwoordelijkheid om het geld goed te beheren, zodat de waarde gelijk blijft (bijvoorbeeld door het goed te beleggen).
Een paar belangrijke voorwaarden voor het aanvragen van bewindvoering:
de cliënt moet medewerking willen verlenen (als dat echt niet kan, kan bewindvoering via de Officier van Justitie worden aangevraagd).
er moet een geregeld inkomen zijn
schuldenlast moet te overzien zijn (= af te lossen binnen budget in max. 36 maanden)
schuldenlast welke niet meer inpasbaar zijn in het budget dienen via een apart traject gesaneerd te worden (bijv. WSNP) <<
Een onderbewindstelling kan eventueel aangevraagd worden door een rechthebbende. Zolang er geen schulden zijn is er ook geen rechthebbende.
https://www.rechtspraak.nl/SiteCollectionDocuments/Bewindvoering-en-of-mentorschap.pdf
Zie ook vanaf Titel 19, vanaf artikel 431
http://www.uwwet.nl/wetten-en-regelingen/privaatrecht/burgerlijk-wetboek-1/24-vermissing-vaststellen-overlijden-onderbewindstellen-meerderjarigen.htm
Men kan, als men bang is inde schuldproblemen te komen kan men voor budgetcoaching kiezen, daar zijn (vaak hoge) kosten aan verbonden.
https://www.budgetcoach.nl/overzicht-tarieven/
Bewindvoering als WSNP staat voor Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen en richt zich op afbetaling van schulden, deze bewindvoerder is geen budgetbeheerder of belangenbehartiger.
Bij beschermingsbewind richt zich alleen op de financiën. De Wet noemt het Waarnemen van vermogensrechtelijke belangen.
Beschermingsbewind gericht op het in stand houden van de financiën en Bewindvoering als WSNP zijn verschillende wijze van helpen die beginnen als het leed al geschied is en om ervoor te zorgen dat men niet nog dieper in het financiële moeras zinkt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Doel van het Beschermingsbewind en de taak van de bewindvoerder:
het stabiliseren van de instabiele situatie van de financiën. Een beschermingsbewind heeft zin bij problematische schulden.
http://beschermingsbewind.nl/wp-content/uploads/2017/03/Reactie_wetsvoorstel.pdf
Erna55
5 jaar geleden
Ik lees in dit stuk : ---- Beschermingsbewind is bedoeld voor personen die vanwege hun geestelijke- of lichamelijke toestand niet of onvoldoende in staat zijn om hun eigen vermogensrechtelijke belangen naar behoren te behartigen.
Vanwege de schuldhulpverlening in veel Nederlandse gemeenten werken kantonrechters en bewindvoerders al jaren ten onrechte mee aan het uitspreken van beschermingsbewind voor het oplossen van problematische schulden. Hierbij wordt niet meer gelet op de noodzakelijkheid (medische noodzaak of minimaal een sociale indicatie), zoals vereist in artikel 1:431 BW. ------ Dus : Het beschermingsbewind wordt ten onrechte ingezet bij problematische schulden, het is bedoeld voor personen die niet in staat zijn hun eigen financien te behartigen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het één vloeit voort uit het ander. Iemand die in staat is zijn financiën te behartigen en op orde te houden heeft geen schulden en vice versa. Beschermingsbewind is geen inkomensbeheer.
Erna55
5 jaar geleden
Voor jongeren met lvg (licht verstandelijke handicap) die wonen in een instelling voor begeleid wonen , wordt vaak beschermingsbewind aangevraagd op het moment dat ze volwassen worden. Er zijn dan nog geen problematische schulden.
Ook voor een dementerende oudere kan beschermingsbewind aangevraagd worden op het moment dat de diagnose dementie is vastgesteld.
Voor sommige mensen die in een psychiatrsche instelling verblijven, wordt voor hun ontslag beschermingsbewind aangevraagd. In al deze gevallen zijn er nog geen schulden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Uit hun voorgeschiedenis en huidige geestelijke toestand is al gebleken dat zij niet in staat zijn hun financiën te beheren.
Ik beëindig deze discussie, aangezien de meeste argumenten die u poneert door u buiten de context worden geplaatst en/of uit hun verband worden gerukt.
Ja, afhankelijk van de situatie is het mogelijk om al bewind aan te vragen voordat er schulden zijn, zodat je hulp krijgt van een bewindvoerder. Denk hierbij bijvoorbeeld aan iemand die in de psychische problemen zit, of die dement is en daarom zelf niet meer voor zijn financiële zaken zorg kan dragen. Als dit het geval is hoeft men niet te wachten tot de schulden en onbetaalde rekeningen zich aandienen. (zie reden 1a). Men kan dan zelf bewind aanvragen.

https://www.uwwet.nl/wetten-en-regelingen/privaatrecht/burgerlijk-wetboek-1/24-vermissing-vaststellen-overlijden-onderbewindstellen-meerderjarigen.htm
"
1. Indien een meerderjarige tijdelijk of duurzaam niet in staat is ten volle zijn vermogensrechtelijke belangen behoorlijk waar te nemen, als gevolg van
a. zijn lichamelijke of geestelijke toestand, dan wel
b. verkwisting of het hebben van problematische schulden,
kan de kantonrechter een bewind instellen over één of meer van de goederen, die hem als rechthebbende toebehoren of zullen toebehoren. Onder aan de meerderjarige toebehorende goederen zijn in deze titel begrepen goederen die behoren tot zijn huwelijksgemeenschap of gemeenschap van geregistreerd partnerschap en die niet uitsluitend onder het bestuur van zijn echtgenoot dan wel geregistreerd partner staan.
"

Bij 1b kan zelfs verkwisting al een reden zijn om bewindvoering aan te vragen.

Nee, in het geval van WSNP
https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/Bewind
"Bij de Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp) krijgt de persoon met schulden ook een bewindvoerder. Dit is echter iets anders dan bewind."
=======

https://stichtingdoemeer.nl/bewindvoering/veelgestelde-vragen/hoe-werkt-bewindvoering-iemand-geestelijke-beperking/

Hoe wordt beschermingsbewind toegekend?
De toekenning van beschermingsbewind en de bijbehorende bewindvoering werkt bij iemand met een geestelijke beperking hetzelfde als bij mensen die om andere redenen (zoals hoge schulden) beschermingsbewind aanvragen. Het verschil is alleen dat mensen met een geestelijke beperking meestal zelf de ernst van hun situatie niet inzien. Daarom wordt het beschermingsbewind bij deze doelgroep normaliter aangevraagd door een relatie van de rechthebbende. Denk hierbij aan een ouder, een andere bloedverwant of een voogd.
Toegevoegd op 15 november 2019 11:47: tekst
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het antwoord bevat voorbeelden die niet ter zake doen en tevens onjuiste interpretaties van aangehaalde wetten. Ik ga hier verder geen discussie over voeren, mijn antwoord van 29 mei 2018 is gebaseerd op mijn kennis van de materie.