Wat is het verschil tussen bank en giro?

Ik moest ergens betaalgegevens invullen en toen werd gevraagd naar of ik bank of giro had, maar wat is het verschil? want het is toch ongeveer wel hetzelfde dacht ik?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
28.8K

Het beste antwoord

Men spreekt over een bankrekeningnummer wanneer het gaat om een rekening bij een bank als ABN/AMRO, RABO etc. Een girorekeningnummer betreft altijd een rekening bij de Postbank. Persoonlijk contact over de bankrekening verloopt via een bankfiliaal van de bank in de buurt waar de rekening loopt en voor een girorekening via het postkantoor. Vroeger verliepen alle overschrijvingen van de girorekening via de post. Tegenwoordig verloopt bij alle banken veel betalingsverkeer via internet. De Postbank is net zoals bv. ABN/AMRO een algemene bank. Uiteraard kunnen er verschillen zijn in rentepercentages die de banken uitkeren of berekenen. Dit kan ook meespelen in de keuze voor een bepaalde bank. Op bijgaande site staan de banken in Nederland met links naar de verschillende sites. www.b9.nl/banken/index.ht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarbij postbank nu ING wordt genoemd welke dan eigenlijk weer wel gewoon een bank is.

Andere antwoorden (5)

Het huidige verschil is nog maar heel klein, een aantal jaren geleden waren de banken commercieel en de (post)giro deels overheid. Nu zit het verschil alleen nog maar in het rekeningnummer. Voor giro moet er namelijk een 'p' voor het nummer worden gezet bij een overboeking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het grootste verschil is momenteel het aantal posities dat een banknummer is.
Een banknummer bestaat uit 9 getallen, een giro nummer kan bestaan uit 1 t/m 8 of 10 getallen, niet uit 9.

Verder kan elk nummer een giro-rekening zijn, maar niet elk willekeurig nummer kan een banknummer zijn, daar moet een ingewikkelde wiskundige formule overheen (de zogenaamde 11-proef) over om te kijken of iets een geldig banknummer is.

Verder is er bij mijn weten geen verschil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ voor het leuke feitje van de 11-proef
Bovenstaand wil ik even aanvullen. Een girorekening is van de voormalige postbank en heeft over het algemeen 7 cijfers.(Het kan ook minder) Een bankrekening is van de overige "echte" banken en bestaat dus uit 9 cijfers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ABN AMRO Fortis SNS Raobobank die hebben bankrekeningnummers
ING is de enige die een giro en bankrekeningnummers heeft.Het idee is het zelfde en er zit ook weinig tot geen verschil in.Een aantal jaren geleden had je een voordeel dat als je loon werd gestort en je had een bankrekening nummer dan had je het heel snel gestort en zat je toen bij de postbank dan duurde het 5 dagen langer totdat je je loon gestort had gekregen.Dat was omdat bedrijven een bankrekeningnummer hebben maar nu maakt het niks meer uit het is allemaal 1 pot nat geworden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De postgiro bestaat niet meer in Nederland. ING misbruikt de postgiro vanwege de goodwill die de naam nog steeds heeft.
Bovendien zijn banknummer altijd 23 digits, zogenaamde IBAN nummers, die binnenkort vanuit de EU ook wettelijk verplicht gaan worden.