welke invloed heeft binnenkort te ontvangen pensioen van ex-partner op mijn bijstandsuitkering?

zit sinds kort in de ioaw en mijn ex gaat binnenkort met pensioen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.3K
tinus1969
9 jaar geleden
Dat hangt er van af: Wat is er afgesproken mbt pensioenverevening?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
we krijgen elk de helft van elkaars pensioen opgebouwd tijdens huwelijk
tinus1969
9 jaar geleden
Dan krijg jij een deel van haar pensioen; dat bedrag wordt gekort op je bijstandsuitkering.

Antwoorden (1)

U heeft nog niet de AOW-leeftijd en u krijgt IOAW.
De IOAW-uitkering is een aanvulling op uw (gezins)inkomen tot bijstandsniveau. U krijgt de uitkering op basis van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW).

U komt in aanmerking voor een IOAW-uitkering als u onvoldoende inkomen heeft om van te leven. Voor de IOAW telt het inkomen van en eventuele partner ook mee. Ik neem aan dat u alleenstaand bent. De IOAW-uitkering van u zal aangepast worden. Als het pensioeninkomen meer is dan bijstandsniveau verliest u de IOAW volledig. Als het pensioeninkomen minder is dan bijstandsniveau behoudt u een deel van uw IOAW-uikering, namelijk de aanvulling tot bijstandsniveau.
N.B: als u een partner heeft telt dit inkomen ook mee voor de berekening tot bijstandsniveau. Het inkomen van een inwonend kind telt niet mee.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/uitkering-oudere-werklozen-ioaw-iow-ioaz/vraag-en-antwoord/kom-ik-in-aanmerking-voor-een-ioaw-uitkering.html
fisbel