Wat te doen met een goed idee?

Ik denk dat ik een idee heb waarmee ik stinkend rijk kan worden. Waar moet ik heen voor patenten? En wat als ik met dat idee bij bedrijven als Sony/Philips aanklop? Gaan zij er dan mee vandoor?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het beste is zelf octrooi aanvragen. Volgens artikel 2 Rijksoctrooiwet moet een octrooi een uitvinding zijn die nieuw is. Wat nieuw is staat geformuleerd in artikel 4 Rijksoctrooiwet: indien het niet tot de stand van de techniek behoort, wat het geval is indien een uitvinding openbaar toegankelijk is gemaakt door een schriftelijke of mondelinge beschrijving. Gevolg hiervan is dat zolang je uitvinding niet openbaar is gemaakt of je niet je uitvinding als octrooi hebt ingeschreven, dat iemand anders eenzelfde idee kan inschrijven als octrooi. Immers het idee is nog nieuw. Waar je wat aan zou kunnen hebben in dit geval is artikel 5 Rijksoctrooiwet. Dit artikel geeft aan dat een openbaarmaking van artikel 4 niet tot de stand van de techniek behoort wanneer binnen 6 maanden na een openbaarmaking een octrooi wordt aangevraagd, waarbij de openbaarmaking het gevolg was van misbruik ten opzichte van de aanvrager. Dit betekent dat wanneer je jouw uitvinding in kennis stelt van een bedrijf onder een geheimhoudingsplicht je toch een octrooi kunt aanvragen mits je zelf binnen 6 maanden actie onderneemt mocht zij je idee overnemen, immers het bedrijf gebruikt jouw idee door misbruik. In ieder geval is dus je idee niet veiliggesteld indien je een aangetekende brief naar jezelf gaat sturen mochten anderen op hetzelfde idee komen en zijn er wel (beperkte) mogelijkheden om het bedrijf wat misbruik zou gaan maken aan te spreken. Maar deze zou bijvoorbeeld het idee kunnen doorspelen naar een collegabedrijf zodat je alsnog je idee kwijt zult raken omdat dit moeilijk aantoonbaar is. Advies is toch octrooi aan te vragen.

Deponeer het eerst bij de notaris. d.w.z. je stelt de notaris een verzegelde enveloppe ter hand waarin de uitwerking van het idee zit. Dit om te voorkomen dat de industrie het idee claimt als het hunne.

hier kan je veel info vinden succes!!!met je idee

Bronnen:
octrooicentrum.nl/PatentAanvragen

Begin eens met het hier uit te leggen. Wij zullen je vertellen of het een kans maakt.

Gefeliciteerd!!!! Notaris en octrooibureau zoals al is geadviseerd, maar ik wilde je ook nog feliciteren.

Je zou je hier kunnen inschrijven: https://www.hetbesteideevan.nl/Inschrijven_201.html

Je moet oppassen met patenten. Het kost je een bom geld om de patenten aan te vragen. Maar wanneer een grote gigant echter dit idee gaat gebruiken heb je ook nog eens het geld nodig om je patent te verdedigen in een rechtzaak. Dit kost gruwelijk veel geld wat giganten meestal hebben maar jij persoonlijk niet. Het beste is dat je een bedrijf achter je hebt staan. Je kan met een document van vertrouwelijkheid werken. Als ze dit ondertekend hebben, mogen ze jou idee bekijken. Hierbij kan de notaris wel helpen. Kortom veel succes met de queeste voor rijkdom! :-)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100