Wat te doen met een goed idee?

Ik denk dat ik een idee heb waarmee ik stinkend rijk kan worden. Waar moet ik heen voor patenten? En wat als ik met dat idee bij bedrijven als Sony/Philips aanklop? Gaan zij er dan mee vandoor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, ik wil wel zelf het geld innen en niet eindigen als de uitvinder van de paperclip.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Shit, ik wil ook een idee! Succes er mee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet al wat het is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leg eens je uit?
Misschien kunnen we je wel helpen.!

Het beste antwoord

Het beste is zelf octrooi aanvragen. Volgens artikel 2 Rijksoctrooiwet moet een octrooi een uitvinding zijn die nieuw is. Wat nieuw is staat geformuleerd in artikel 4 Rijksoctrooiwet: indien het niet tot de stand van de techniek behoort, wat het geval is indien een uitvinding openbaar toegankelijk is gemaakt door een schriftelijke of mondelinge beschrijving.

Gevolg hiervan is dat zolang je uitvinding niet openbaar is gemaakt of je niet je uitvinding als octrooi hebt ingeschreven, dat iemand anders eenzelfde idee kan inschrijven als octrooi. Immers het idee is nog nieuw.
Waar je wat aan zou kunnen hebben in dit geval is artikel 5 Rijksoctrooiwet. Dit artikel geeft aan dat een openbaarmaking van artikel 4 niet tot de stand van de techniek behoort wanneer binnen 6 maanden na een openbaarmaking een octrooi wordt aangevraagd, waarbij de openbaarmaking het gevolg was van misbruik ten opzichte van de aanvrager. Dit betekent dat wanneer je jouw uitvinding in kennis stelt van een bedrijf onder een geheimhoudingsplicht je toch een octrooi kunt aanvragen mits je zelf binnen 6 maanden actie onderneemt mocht zij je idee overnemen, immers het bedrijf gebruikt jouw idee door misbruik.

In ieder geval is dus je idee niet veiliggesteld indien je een aangetekende brief naar jezelf gaat sturen mochten anderen op hetzelfde idee komen en zijn er wel (beperkte) mogelijkheden om het bedrijf wat misbruik zou gaan maken aan te spreken. Maar deze zou bijvoorbeeld het idee kunnen doorspelen naar een collegabedrijf zodat je alsnog je idee kwijt zult raken omdat dit moeilijk aantoonbaar is. Advies is toch octrooi aan te vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Deponeer het eerst bij de notaris. d.w.z. je stelt de notaris een verzegelde enveloppe ter hand waarin de uitwerking van het idee zit. Dit om te voorkomen dat de industrie het idee claimt als het hunne.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk je niet dat advies inwinnen van een octrooigemachtigde hetzelfde effect heeft?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, want als je je idee in het octrooicircuit brengt moet je het openbaar maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent daar natuurlijk niet toe verplicht, bovendien gaat de vraag toch vrij specifiek richting octrooi aanvragen, of zie ik het verkeerd?
hier kan je veel info vinden
succes!!!met je idee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Begin eens met het hier uit te leggen.
Wij zullen je vertellen of het een kans maakt.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een (naar eigen mening) goed idee loop je niet te koop;)
AWM
14 jaar geleden
Tja, begin eens met het lezen van het boek 'De Broncode'.
Ooit van gehoord?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, dat liep heel triest af!
Maar een goed idee moet je voor je houden en je eigendomsrechten verdedigen.
Maar de wonderen zijn de wereld niet uit. Er zijn meer uitvindingen op twee plaatsen tegelijk gedaan. Vergelijk de boekdrukkunst.
AWM
14 jaar geleden
Wow! Is je uitvinding vergelijkbaar met de boekdrukkunst?
Heb je nog een investeerder nodig? Daar voel ik wel wat voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag patent aan op het wiel, dat is een Australiër gelukt enige tijd geleden.
AWM
14 jaar geleden
Dank je M., maar ik ben bezig met het buskruit op dit moment.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan bedenk ik opnieuw TNT, RDX, of PETN.
AWM
14 jaar geleden
Aha. Maar in mijn geval kan ik dan als iemand tegen mij zegt:
"Volgens mij heb jij het buskruit niet uitgevonden", antwoorden: Jawel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De broncode, hele fijne vent die Roel Pieper! Is inderdaad verstandig om te lezen.
AWM
14 jaar geleden
Ja, die Pieper is me er eentje. Hij is nu failliet. Geen wonder...
Gefeliciteerd!!!! Notaris en octrooibureau zoals al is geadviseerd, maar ik wilde je ook nog feliciteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou je hier kunnen inschrijven:
https://www.hetbesteideevan.nl/Inschrijven_201.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet oppassen met patenten. Het kost je een bom geld om de patenten aan te vragen. Maar wanneer een grote gigant echter dit idee gaat gebruiken heb je ook nog eens het geld nodig om je patent te verdedigen in een rechtzaak. Dit kost gruwelijk veel geld wat giganten meestal hebben maar jij persoonlijk niet.

Het beste is dat je een bedrijf achter je hebt staan. Je kan met een document van vertrouwelijkheid werken. Als ze dit ondertekend hebben, mogen ze jou idee bekijken. Hierbij kan de notaris wel helpen.

Kortom veel succes met de queeste voor rijkdom! :-)