Mag een deurwaarder naar binnen kijken?

Vorige week toen we niet thuis waren heeft een deurwaarder naar binnen gekeken en beslag gelegd op spullen die hij zag staan. Ook heeft hij door onze hele tuin gelopen. Mag dit wel in het kader van huisvredebreuk?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.3K
ronron1212
6 jaar geleden
Een deurwaarder heeft het recht om een controle te doen Dus ja dat mag hij.

Antwoorden (3)

Iedereen kan bij jou naar binnen kijken (zolang je gordijnen open zijn). Dat is niet verboden, want anders zou heel Nederland in overtreding zijn.
Door de tuin lopen is een twijfelgeval. Als de tuin (in de wet: erf) niet afgesloten is, mag iedereen zich daarin begeven zolang hij de eigenaar geen schade of overlast berokkent en de eigenaar dit niet expliciet verboden heeft (zie onderstaande bron, even naar beneden scrollen, 14e reactie)

Toegevoegd na 7 minuten:
Na een besluit van rechter mag een deurwaarder sowieso je tuin (en zelf je huis) betreden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, een deurwaarder mag naar binnen kijken.
Een deurwaarder moet eerst een dwangbevel tot betaling hebben gegeven.
Heeft hij dat gedaan, dan mag hij door het raam kijken, je tuin betreden en zelfs met politie en een slotenmaker zich de toegang tot het huis verschaffen.

----De deurwaarder geeft een ‘beslagexploot’ af. Dit is een officieel stuk waarmee het beslag wordt gelegd.

Bovendien maakt de deurwaarder een lijst van de spullen die in uw huis staan. Deze lijst heet een ‘proces-verbaal’. Om het proces-verbaal op te maken komt de deurwaarder bij u langs. De deurwaarder beschrijft zo nauwkeurig mogelijk wat precies onder het beslag valt.

Bent u niet thuis? Dan mag de deurwaarder met politie en een slotenmaker naar binnen om het proces-verbaal op te maken. Hij kan ook een beschrijving maken van de spullen die hij door uw raam ziet. De deurwaarder bezorgt dit proces-verbaal binnen 3 dagen aan u. In dit stuk staat vaak ook de datum van verkoop aangekondigd.---
6 jaar geleden
Een gerechtsdeurwaarder mag bij een schuldenaar naar binnen kijken, maar aan deze ambtshandeling dient wel eerst het een en ander vooraf te gaan. Het is niet zoiets als gluren bij de buren door een burger.
Een gerechtsdeurwaarder komt eerst langs om de executoriale titel (het vonnis of de aanzegging) te betekenen. Men is niet verplicht de dagvaarding te accepteren, maar dat heeft geen enkel nut, de gerechtsdeurwaarder zal de dagvaarding in de brievenbus deponeren of per post versturen.
Daarna komt de deurwaarder terug om toegang tot de woning te krijgen en de noodzakelijke goederen voor inbeslagneming te omschrijven. Wanneer betrokkene niet meewerkt of om bepaalde redenen geen toegang tot de woning wordt of kan worden verleend, kan de deurwaarder terugkomen met de politie die tevens hulpofficier van justitie is om alsnog de woning te betreden.
Dat hoeft niet, om de zaak niet onnodig te vertragen kan naar aanleiding van de situatie besloten worden tot 'raambeslag' als de deurwaarder door het raam de goederen kan zien en beschrijven.
Dit zogenaamde ‘raambeslag’ is alleen toegestaan als er een nauwkeurige omschrijving van de goederen gemaakt kan worden. Bij raambeslag is rondlopen in de tuin toegestaan indien de tuin vrij toegankelijk is.
Het gaat hier dus om een Gerechtsdeurwaarder die via de rechtbank door de schuldeiser is ingeschakeld. Bezoekers in dienst van een incassobureau die zich vaak deurwaarder noemen, hebben geen wettelijke status.
U kunt over een (kandidaat) gerechtsdeurwaarder een klacht schriftelijk aanhangig maken bij de onafhankelijke Kamer voor Gerechtsdeurwaarders te Amsterdam.