Ik heb van mij school een rekening gekregen voor lesgeld voor papier, printers ,computers en verzekeringen ben ik verplicht dit te betalen?

Schoolkosten
Het volgen van een opleiding bij Zadkine kost geld. Er zijn bijvoorbeeld kosten voor cursusgeld, algemene schoolkosten en kosten voor boeken en dergelijke. Deze kosten worden op de leermiddelenlijst van jouw opleiding genoemd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ja dit is verplicht dit heet op middelbaar en basis onderwijs de ouderbijdrage.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Basis wist ik niet Zeker dus die had ik erbij gezet. Bedank voor de toelichting.
De ouderbijdrage hoef je NIET verplicht te betalen.

Maar het gaat hier om een RoC, ik werd inderdaad verplicht om cursus materiaal te betalen. Maar als jij zelf bepaalde items kunt zorgen (zoals je boeken) kan de school niet verplichten dat jij daarvoor alsnog betaald omdat zij zo nodig een contract afsluiten met van Dijk Educatie.

School wilde van mij dat ik bij van Dijk het hele boeken pakket bestelde 800 euro, terwijl ik het bij een ander voor 500 kon krijgen.

Lesgeld moet je altijd betalen, daar kom je niet onderuit.
12 jaar geleden
Vraag het anders in gedeelten / termijnen te betalen. Meestal zijn ze wel genegen zoiets te doen, als je het maar regelt en niet dat je niets van je laat horen en niet gaat betalen of minder gaat betalen zonder overleg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in het vierde jaar van het MBO stond er ook tussen dat we moesten betalen voor iets wat we niet kregen, of waar we geen gebruik van maakten. Wat weet ik niet meer precies. Als gehele klas zijn we toen een klachtenbrief gaan schrijven en het is ons gelukt om een aantal onderdelen niet te hoeven betalen.

Deze kosten zijn in principe verplicht, maar een klacht indienen mag altijd.