- Wat is het verschil tussen het einde van een AO "arbeidsovereenkomst" van bepaalde duur en een AO "arbeidsovereenkomst" van onbepaalde duur?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Je kan een arbeidsovereenkomst aangaan met je werkgever voor bepaalde tijd of voor onbepaalde tijd.

Bij een overeenkomst voor bepaalde tijd, staat de einddatum van de werkzaamheden vast. Vaak duurt deze overeenkomst een half jaar, of een jaar. Bij deze overeenkomst zijn wat uitzonderingen, maar meestal komt het hierop neer. Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd eindigt dus per de aangegeven datum, na afloop van het contract. Het is meestal wel mogelijk tussentijds op te zeggen (gebruikelijk: opzegtermijn van 1 maand).

Bij een overeenkomst voor onbepaalde tijd, staat de einddatum van de werkzaamheden niet vast. Het contract kan alleen eindigen bij ontslag.

Veel werkgevers bieden in eerste instantie een contract voor bepaalde tijd aan. Na 3 contracten voor bepaalde tijd, is de werkgever verplicht een contract voor onbepaalde tijd (vast contract) aan te gaan. Er zijn uitzonderingen.

Op leren.nl en carrieretijger.nl kun je alle informatie vinden over contracten e.d.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ehh, het einde van de eerste soort is vooraf bepaald, en dat van de tweede niet. of zoek je naar een specifiek antwoord, dan zou ik de vraag even uitbreiden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een arbeidscontract hebt van bijv. 1 jaar, is het na dat jaar afgelopen mits ze het niet verlengen met nog een jaar. Na drie van die contracten van " bepaalde duur", wordt het vaak omgezet naar een contract van onbepaalde duur, dat heet dan een vast contract.
amc
14 jaar geleden
Heel simpel: een AO voor bepaalde duur loopt vanzelf af, zonder dat daar een opzegging of ontslag voor nodig is.

Een AO voor bepaalde duur loopt niet vanzelf af, wat betekent dat er handelingen voor nodig zijn om hem te laten beëindigen. Voor de werknemer houdt dat in dat hij een opzegtermijn in acht moet nemen. Voor de werkgever houdt dat in dat hij een ontslagvergunning moet aanvragen én een opzegtermijn in acht moet nemen.

Dit is natuurlijk alleen in geval van een normale situatie, bij zeer ernstig bewezen wangedrag (bijvoorbeeld diefstal) kun je altijd op staande voet ontslagen worden.