Hoeveel mag je bijverdienen als je ouders een bijstandsuitkering hebben in de gemeente amsterdam?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Je mag zoveel verdienen als je wilt en kunt, dat wordt door niemand verboden. Voor de bijstandsuitkering van je ouders heeft het ook geen invloed hoeveel je verdient. Alleen als jij meetelt als kostendeler voor de kostendelersnorm, wordt de uitkering van je ouders daarop aangepast. Ben je jonger dan 21 jaar of student, dan tel je niet mee voor de kostendelersnorm, ook niet als je veel verdient.

Jouw inkomen kan wel invloed hebben op het recht op bijzondere bijstand, eventuele kwijtschelding van gemeentebelastingen en waterschapsheffingen en op de hoogte van de huurtoeslag.
Voor de huurtoeslag geldt het volgende:
- ben je 23 jaar of ouder, dan telt je hele inkomen mee
- ben je jonger dan 23 jaar, dan telt alleen het inkomen mee dat je méér verdient dan € 4827,00.
Op toeslagen.nl kun je een proefberekening maken om te kijken of de huurtoeslag verminderd wordt als jij je geschatte inkomen optelt bij dat van je ouders.

Zowel voor de huurtoeslag als voor het recht op een bijstandsuitkering of andere regelingen wordt ook gekeken naar het vermogen. Als jij gaat werken en je verdiende geld niet uitgeeft maar opspaart, wordt dat vermogen meegeteld bij het vermogen van je ouders. Niet alleen je spaargeld, maar ook de waarde van auto's of andere bezittingen kunnen meetellen voor het vermogen.
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat ligt eraan hoe hoor je uitkering is.
Officeel ben je verplicht dit te melden bij het UWV.
Ze hebben een hulplijn die je kan bellen maar is zo een betaalde 0900 nummer.

Sucses!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Een bijstandsuitkering krijg je van de gemeente en niet van het UWV @DJF