Wat veranderd er qua loon als je 18 word?

ik verdien nu een x bedrag. elk jaar wanneer ik een jaar ouder werd kreeg ik loonsverhoging. nu ik binnenkort 18 word, zal dit hoogstwaarschijnlijk weer gebeuren; veranderd er iets als ik 18 word, omdat ik dan wettelijk als volwassene wordt gerekend? of blijft alle gewoon hetzelfde en gaat mijn loon er gewoon weer een paar cent per uur op voorruit?

het gaat trouwens om een bijbaantje.

6 jaar geleden
4.1K
ronron1212
6 jaar geleden
Je gaat er gewoon weer een paar centen op vooruit en moet je zorgverzekering afsluiten.
fisbel
6 jaar geleden
Denk eraan zorgtoeslag aan te vragen.

Antwoorden (2)

Je loon gaat weer iets omhoog en dat is het.

Dat je 18 wordt brengt wel andere gevolgen met zich mee. Je kunt nu bijv. alle rechtshandelingen verrichten zonder dat toestemming van je ouders nodig is. En je mag autorijden zonder begeleider (als je een rijbewijs voor auto hebt uiteraard). En je moet zelf een zorgverzekering afsluiten.
Computoon
6 jaar geleden
Sinds 1 juli 2017 vallen 22-jarige werknemers niet meer onder het minimumjeugdloon. Zij hebben vanaf 22 jaar recht op het minimumloon.

Als je 18 jaar wordt ga je minimaal € 748,55 bruto per maand verdienen. Je inkomen gaat elk jaar met zo'n € 100 a € 200 omhoog totdat je 22 jaar bent en € 1578 bruto per maand gaat verdienen. Dit is het minimumloon voor 22 jaar en ouder. Zie de tabellen in de bron.

Hoeveel je brutoloon van € 748,55 netto is kan je met de bruto-netto calculator berekenen. Zie bron 2
fisbel