Investeren in andermans eenmanszaak in ruil voor aandelen, mag dit?

Goeiedag,

Ik heb een vraag over het onderwerp investeren in andersmans eenmanszaak.

Het volgende speelt er:

Een goeie vriend van mij begint binnekort een bedrijf/online website. Deze jongen is zelfstandig ondernemer
(Zzp/Eenmanszaak).

Nou zou ik graag geld investeren in zijn bedrijf/webshop. En in ruil daarvoor een percentage krijgen elk jaar van de winst.

Als voorbeeld ik investeer €5000 voor het beginnen van zijn webshop, en in ruil daarvoor krijg ik 30% van de aandelen (van deze webshop)

Ik bezit een Holding, maar ik weet uberhaubt niet of ik mag investeren in ruil voor een percentage aandelen?

Wie kan mij hierbij helpen?

Even de vragen kort gesteld:

-Kan ik met mijn holding investeren in een ander zijn eenmanszaak, en in ruil hiervoor een percentage krijgen van de aandelen van de des betreffende website?
-Zo ja, hoe gaat dit in zijn werk met contracten etc?
-Kan ik dit soort contracten maken voor onbepaalde tijd winstuitkeringen?
-En hoe gaat dit in zijn werk met eventueele winstuitkeringen?
-Wat is eventueel een anderen oplossing?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een zzp-er heeft inderdaad geen aandelen; dat gaat dus niet werken. Misschien is een https://nl.wikipedia.org/wiki/Commanditaire_vennootschap wat?

Het beste antwoord

Deelantwoord, op de hoofdvraag: nee, dat kan niet. Een eenmanszaak heeft geen vermogen dat uit aandelen bestaat. Er is geen onderscheid tussen ondeenemingsvermogen en privevermogen.
Computoon
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, Dat ik geen aandelen kon kopen in een eenmanszaak dat was bij mij bekend. Alleen is mijn vraag of ik geen aandeel kan krijgen in een onderdeel van een onderneming. Zoals ik eerder beschreef een webshop. Er is dus geen mogelijkhijd dat ik als voorbeeld €5000 investeer en laat vastleggen dat ik jaarlijks 30% van de winst krijg van ALLEEN de webshop? Met vriendelijke groet,