Wat betekend de solvabiliteit voor een bedrijf?

De solvabiliteit geeft voor zover ik weet aan in welke verhouding het eigen vermogen tot het totaal vermogen staat. Dit heeft natuurlijk invloed op de mogelijkheid van een bedrijf om alle schulden af te kunnen betalen bij een eliminatie, wat dus interessant kan zijn voor banken bij het verstrekken van leningen. Wat is echter het effect van een lage/hoge solvabiliteit op bijvoorbeeld beleggers en welke percentages zijn normaal/gezond voor een bedrijf?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Economie
2.5K

Antwoorden (1)

Solvabiliteit is een financieel kengetal dat de verhouding aangeeft tussen het eigen vermogen en het vreemd vermogen op de balans. Vreemd vermogen = passiva minus eigen vermogen.
Solvabiliteit is dus de verhouding (eigen vermogen) staat tot (passiva minus eigen vermogen)
Het is een statisch getal dat niets zegt over de ruimte die een bedrijf heeft om rentebetalingen te kunnen doen.
De solvabiliteit, dus het financieel kengetal, wordt berekend door het eigen vermogen te nemen als percentage van het totaal aan bezittingen - het balanstotaal
Vreemd vermogen minus eigen vermogen bestaat uit verplichtingen of schulden die een bedrijf heeft.
Beleggers kijken steeds vaker naar de buffers van bedrijven, de solvabiliteit. Het vermogen om op lange termijn aan de schuldverplichtingen te kunnen voldoen.
Voor bedrijven is solvabiliteit niets meer dan een buffer, voor beleggers en banken is het een waarborg.
De verhouding vreemd vermogen /eigen vermogen geeft de banken en aandeelhouders inzicht in hetgeen voor hen overblijft als de onderneming omvalt.
Bij een lage solvabiliteit zal een bedrijf moeite hebben om leningen te krijgen.

Bij industriële bedrijven wordt de solvabiliteit goed geacht indien ten minste 33% van het totale vermogen, eigen vermogen is. Bij arbeidsintensieve ondernemingen is de solvabiliteit goed indien ten minste 25% van het totale vermogen, eigen vermogen is.
Een andere methode is de verhouding tussen eigen vermogen en vreemd vermogen bekijken. Hoe hoger het eigen vermogen, hoe hoger de solvabiliteit. Is de verhouding 1:1 dan wil dat zeggen dat er precies evenveel vreemd en eigen vermogen is.
Voor beleggers is kennis van de solvabiliteit van een bedrijf zeer belangrijk. Op het moment dat de onderneming gezonde cijfers kan laten zien is zal dit in de meeste gevallen ertoe leiden dat een bepaald aandeel populair wordt, waardoor de waarde van het eigen vermogen toeneemt. Hierdoor neemt ook de solvabiliteit weer verder toe, waardoor dit voor ondernemingen een interessante ratio is om goed in de gaten te houden.