Hoeveel mag je als 16- en 18-jarige bijverdienen als je ouders een bijstandsuitkering hebben?

Ik wil gaan werken en ben nu 16 jaar, en ik vroeg me dus af hoeveel ik mag verdienen. Heb zitten zoeken en zag dat ik maximaal ongeveer 1000 euro mag bijverdienen per kwartaal.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het inkomen van jou is niet van invloed op de bijstandsuitkering van je ouders. Er is t.a.v. de bijverdiensten van een medebewoner de laatste jaren veel gewijzigd. Vanaf 2015 geldt de Participatiewet. Hierbij is geregeld dat een inwonende zoon of dochter vanaf 21 jaar kostendeler is. Ongeacht het inkomen van de zoon of dochter. Er zijn tabellen beschikbaar waarop te vinden is hoeveel er gekort wordt op de bijstandsuitkering ouders bij 1, 2 , 3 kostedelers enzovoort. Bij 1 kostendeler is de korting voor je ouders 13,33%. Bij 2 kostendelers 20%. Zie de bron Er zijn echter uitzonderingen waardoor je ouders niet gekort worden op hun bijstandsuitkering. 1 van de uitzonderingen is de leeftijd. Als de inwonende zoon of dochter nog geen 21 jaar is wordt er niet gekort. Ook wordt er niet gekort zolang de zoon of dochter valt onder de wet studiefinanciering. Dat kan ook het geval zijn als er niets wordt geleend. Zie de bron.

Bronnen:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/b...

Tot 18 jaar geldt het loon van een kimd niet mee. Na je 18de hangt dit af van in welke gemeente je woont. Ik zal het best gewoon de gemeente bellen, die kunnen je snel helpen hiermee. Je loon telt wel mee voor je studiefinaciering als je studeert.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100