Dan zijn wij zeer duur uit als burger, dus snel terug naar de gulden. Nu het verlies pakken en niet wachten dat is vele malen duurder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst hadden we een harde gulden, toen een harde euro en nu met deze dalende lijn zal hij steeds minder hard zijn en dus minder waard.

Toegevoegd na 35 minuten:
+ punt is dat het goed is voor de export.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geniale uitleg.
Helemaal niets. Ten hoogste dat je vakantie wat duurder uitvalt als je buiten de eurozone gaat. De concurrentiepositie gaat omhoog, dus die Euro veert weer op. Let maar op, in no time zit de euro weer op of boven het peil van voorheen. De Dollar devalueert doordat de persen overuren maken en er is geen wereldlijke concurrent voor de Euro, dus die veert heel snel weer op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan worden Europese prodcuten goedkoper en krijgt de Nederlandse export dus een stevige duw in de rug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan gaan ze de 5 eurobiljetten aan elkaar plakken, op kartonnen tubes rollen en als wc papier aan het volk verkopen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haaaaaaaaaa,ha,+
1. De economische groei trekt aan, we worden rijker
2. De import wordt duurder en vervangen door lokaal geproduceerde goederen, de kans is dat we ook daaraan per saldo gaan verdienen is groot.
Uitzondering vooral Olie, en vakantie buiten de EU. Beide zaken zijn toch al een belasting voor planet Earth, dus eigenlijk is ook dat gunstig.

Voor in de EU gepoduceerde goederen (60%) maakt het niets uit.

Een dalende EURO is alleen maar slecht voor spaarders. Voor de rest van Nederland is het een geluk bij en ongeluk.

De hoge Euro koers van de afgelopen tijd was een vloek voor producerend Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk ben jij heel goed bezig , in mijn ogen .+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt, maar de vraag past in mijn doelgroep. Populaire fabeltjes ontkrachten
Zie mijn antwoord op onder de naam "Vandaag" :

http://www.goeievraag.nl/vraag/nadelen-daling-euro.62842
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De lage euro is slecht voor de economie.
Alleen bedrijven die goederen uitvoeren buiten de eurozone hebben voordeel bij de lage koers.
Ook mensen die speculeren (bij banken voornamelijk) hebben baat bij de ineenstorting van de euro, door te gokken op deze lage koers.

De burger heeft alleen maar nadeel van een lage eurokoers.
Alle importen van buiten de eurozone worden duurder, olie- en gasprijzen gaan omhoog, de direkte en indirekte belastingen gaan stijgen. Vakanties buiten de eurozone worden duurder.
De binnenlandse consumptie gaat daarna dalen.
Kortom, de burger is heel slecht af.

Voor de rest gebeurt er buiten de daling niets met de euro. Ze zullen echt niet meer teruggaan naar de gulden. Want in het huidige economische klimaat zou de gulden ook zijn gekelderd.