Wat zal de hypotheekrente in de december zijn?!

Huis gekocht, maar levering is pas 1 december. We hebben offertes op basis van de rente van nu, maar weet iemand of het te voorspellen is wat de rentes op 1 december zullen zijn?! Zijn daar sites/prognoses voor? Alvast dank voor de antwoorden!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Nee daar kan geen zinnig mens iets over zeggen. Alleen is het wel zo dat de gewone rente langzaam aan het stijgen is. De Europese bank heeft de afgelopen maanden de rente 2x aangepast.

Gevolg alle rentes gaan stijgen, dus ook de hypotheekrente. Naar verwachting zal dat allemaal om vrij geringe stijgingen gaan.

Het beste is om naar banken/instellingen te gaan die bereid zijn om je offerte na afloop te verlengen. Dan kun je alsnog de afweging maken of het bedrag wat je daarvoor betaalt opweegt tegen het voordeel van de lagere rente die je dan houdt.

Ook goed de dagbladen en publicaties in de gaten houden.

En even googlen op hypotheekrente tarieven dan komen er wel zoveel sites bv:
www.hypotheek-rentetarieven.nl/ bron
www.rente-tarieven.nl
www.veh.nl
12 jaar geleden
Dat is echt koffiedik kijken. Het is waar dat de rente weer aan het stijgen is. Het is op dit moment zo onzeker dat als er iets klapt (bijvoorbeeld USA verliest triple A status, griekenland gaat failliet ) dat er weer een nieuwe ronde van steunmaatregelen nodig is. Dan blijft de rente laag.

De eerdere miljarden aan steunmaatregelen hebben (mede) gezorgt voor een langdurig hoge inflatie druk.
Inflatie wordt bestreden door de rente te verhogen.
Samengevat: Als er niks raars gebeurd zal hij blijven stijgen. Hoe snel is echter niet te zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het duurt nog wel erg lang en je hebt wel al vroeg voor een offerte gezorgd.
Is bij de aanvraag wel vermeld dat de levering op 1 december plaats heeft?
Bij meer gebruikelijke termijnen staat in offerte tot wanneer (1 december?) die geldig is en dat bij een lagere marktrente per leveringsdatum die lagere rente van toepassing is.