Ik wil 6.000 euro reserveren voor mijn crematie. Waar kan dit het beste "stallen"?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Verschillende mogelijkheden:

- spaarrekening bij een bank. Nadeel: de rente op een gewone spaarrekening is lager dan de inflatie. Als de kosten sneller stijgen dan de vergoeding die je krijgt op je spaargeld is er "straks" onvoldoende geld. Bovendien bestaat het risico dat je dit geld niet laat staan op het moment dat je het ergens anders voor nodig hebt, het is immers direct opneembaar.

- Vastzetten met een spaardeposito of termijndeposito. Kenmerken: vaste looptijd en een vaste rente. Een probleem ontstaat wanneer je eerder overlijdt dan die termijn verstreken is. Daarom goed de voorwaarden doorlezen om te kijken of het geld vrij kan komen bij overlijden.

- Banksparen
Op een geblokkeerde spaarrekening bij een bank sparen: 'banksparen voor de uitvaart'.

- Storten in een uitvaartverzekering ('koopsom uitvaartverzekering') die uitkeert in geld. Bij overlijden wordt een bedrag uitgekeerd waarmee de nabestaanden de uitvaart kunnen betalen. De hoogte van het bedrag hangt af van de premie en de polisvoorwaarden.

De veiligste optie lijkt me, gewoon te kiezen voor het betalen van maandelijkse premies aan een uitvaartverzekering die 'straks' uitkeert in geld of de uitvaart verzorgt in goederen/diensten ('naturaverzekeringen'). Dan kun je met die euro 7000.- doen wat je wilt. Die uitvaartverzekeraars hebben inkoopvoordelen die je zelf niet hebt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Volgens een landelijk bekende grote uitvaartverzekeraar kost een uitvaart nu al gemiddeld eur 8500.-. Een concurrent spreekt van: Een "gemiddeld tussen de 8.000 en 10.000 euro." Independer komt op eur 9500.-. maar als je alles om de uitvaart heen weglaat (bloemen, consumpties, auto's enz. enz.) heb je al een 'instapmodel' van eur 2750.-. Laat ik het maar een budgetcrematie noemen.
Computoon
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kan de crematie alvast gaan betalen. Ik weet niet of ik hier een linkje mag plaatsen. Op de site van
http://www.uitvaartcompact.nl/index.cfm/vooraf-regelen/?TYPE=b&GBJAAR=0
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Veilig op een spaarrekening je geld zetten kan natuurlijk, maar is dat wel veilig?
Je kunt ook een kluisje huren en het renteloos in leggen, net zo veilig.
Misschien is het vastzetten voor een aantal jaar [tegen een hogere rente] wel zo slim, het vermindert niet in waarde en je komt niet in de verleiding om het uit te geven.

Antwoord : bij een bank.

Wat ook kan is goud kopen. Goud wordt meer waard en is dus lucratieve handel.

Toegevoegd na 8 minuten:
Een mooie quote van een lachende hoge bankdirecteur is: "Ze hebben sinds de jaren zeventig al hun goud en zilver naar ons gebracht in ruil voor (waardeloos) papier!"

Het is iedereen dan ook aan te raden te sparen in goud en edelmetalen, papier geld is niets waard als een bank valt zoals de historie heeft bewezen.

http://goudprijsgoudkoers.nl/historische-goudprijzen.php
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
paulus811
9 jaar geleden
Goud wordt meer waard en is dus lucratieve handel.....Zeker de koers de afgelopen 2 jaar niet meer gevolgd? Wat een onzin.
je zou een uitvaartverzekering kunnen aangaan.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Best een idee, met een koopsom. Wellicht dat je dan van de 6000,- ook nog een bedrag overhoudt!