Wat kost het bij Eneco per uur en op jaarbasis als je iedere nacht een ventilator-45 watt- aanzet gedurende 8 uur?

Simpele doorsnee tafelventilator 3 standen, 45 watt, diameter 30 cm. Maakt gebruik van verschillende standen nog uit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

De rekensom is 45 watt x 8 uur x 365 dagen = 131400 Wh (watt uur). Dat is dus 131 kWh (kilo watt uur). Reken op ongeveer 19 cent per KWh kom je dus op €24,96 per jaar uit.

Hier ga ik er dus vanuit dat de ventilator altijd 45 watt gebruikt. Wellicht dat die in lagere standen minder gebruikt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mooi, bedankt!
De ventilator heeft 3 standen en ik gebruik nooit stand 3 maar wel 1 en 2. Wat zou het kosten met deze standen als maximaal dus 45 watt is?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Is 19 cent per KWh niet wat laag?
Eneco is niet zo goedkoop, dacht dat het eerder 25 cent per KWh is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
25 cent is wel heel veel duurder. Zoveel liggen die prijzen niet uitelkaar. zie bron website en dan tabelletje ergens in het midden. Eneco staat er helaas niet tussen, maar als die 20 cent is dan ben je €1,31 duurder uit. Wellicht zit er ook nog een verschil als je nog gebruik maakt van nacht/dag tarief. Exacte wetenschap is het niet, maar verwacht dus rond de 25 euro per jaar. In lagere standen mag je verwachten dat die minder energie verbruikt (hoeft niet altijd), maar hoeveel weet ik niet. Dus in plaats van €25 per jaar kan het dan wellicht €15 per jaar zijn. Wil je het echt weten, dan zul je met verbruiksmeters aan de gang moeten en zo.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt, €25 per jaar is te overzien!