Kan ik ziekenhuiskosten terug krijgen?

Ben door de huisarts doorverwezen naar een medisch specialist. Zij heeft me wat vragen gesteld en uiteindelijk geadviseerd geen gastroscopie te doen. Dit gesprek duurde nog geen 10 minuten en heeft me totaal 316 euro gekost! Het DBC systeem schijnt. 108 euro voor de specialist (logisch) en 208 euro voor het ziekenhuis (kosten voor oa diagnose). Voor mijn diagnose zijn alleen een paar vragen gesteld, heeft niets met het ziekenhuis te maken. Kan ik dit geld (208 euro) nu terugkrijgen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Omdat sprake is van doorverwijzing vanuit de huisarts komt de DBC in principe voor vergoeding in aanmerking tenzij:
- er sprake is van een z.g.n. rode DBC: dat zijn behandelingen die niet onder de Zorgverzekeringswet vallen
- er sprake is van een oranje DBC: dan komt die DBC alleen voor vergoeding in aanmerking voor specifieke groepen patiënten
- je een natura zorgverzekering hebt en niet gebruik hebt gemaakt van een ziekenhuis waarmee jouw zorgverzekeraar een overeenkomst heeft
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik dacht zelf dat dit van de "eigen bijdrage"afgehaald wordt en het resterende bedrag wat boven de eigen bijdrage uitkomt wordt vergoed door de zorgverzekeraar. Zo rond de 300 euro kan je eventuee per jaar moeten betalen (mits je eigen bijdrage al gebruikt is voor andere dingen zoals tandarts, fysiotherapie en vb. medicatie).