Uitgeleend als oproepkracht maar niets getekend. Mag ik elk moment stoppen?

Ik werk 20u in een verpleeghuis. Sinds weken geleden werk in in de middagen in de thuiszorg. Het valt onder dezelfde stichting dus ik krijg geen nieuw contract en ga als oproepkracht aan het werk. Alleen word ik nu elke dag ingepland en werk ik 38 of meer uur. Ik heb nog een kind en kom aan mn eigen huishouden niet meer toe. Kortom ik heb mezelf overschat en wil graag minder uren werken of anders stoppen. Aangezien ik niets op papier heb, vraag ik me af of dit per direct kan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee. Meteen stoppen kan alleen in de proeftijd. (En in bijzondere situaties, die in de wet worden omschreven, bij ontslag nemen op staande voet.

In alle andere gevallen, moet je opzeggen. Opzegtermijn is, als niets anders is afgesproken, een maand-einde maand. Morgen opzeggen betekent weg kunnen na 31 juli.

Er is nog een methode: ontslag nemen met wederzijds goedvinden. Je spreekt dan met de werkgever een datum af dat je wil stoppen. Als de werkgever akkoord gaat met die datum komt per die datum een einde aan het dienstverband.

Als je zelf vertrekt, ontstaat normaliter geen recbt op WW als je geen nieuw werk vindt. ("Verwijtbaar werkloos")
Computoon
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
Een maand opzegtermijn is toch een maand opzegtermijn? Als je bij wijze van spreken op 5 juni opzegt met een maand opzegtermijn, is 5 juli je laatste werkdag. Zó is het toch?!
Computoon
6 jaar geleden
Nee. De opzegging van de arbeidsovereenkomst is altijd per einde van de maand, tenzij in een schriftelijke overeenkomst of  door het gebruik anders is bepaald. Dit is bepaald in artikel 7:672 lid 1 BW. Dus bij opzeggen op 5 juni is 31 juli de laatste werkdag, tenzij in (bijv.) de arbeidsovereenkomst of CAO wat anders daarover staat. Dit geldt voor een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Een "tijdelijk contract" is alleen tussentijds opzegbaar als die mogelijkheid expliciet daarin is opgenomen. Als je "vlug" weg wil, kun je daarom eerst onderzoeken of de werkgever wil meewerken aan een ontslag met wederzijds goedvinden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je geeft nu alleen antwoord op 1 van de mogelijke oplossingen voor haar. Ik denk dat ze beter gebaat is bij minder uren. Aangezien ze geen nieuw contract heeft getekend ga ik ervan uit dat ze een 20 urig contract heeft en dus gewoon minder mag gaan werken.