Gevolgen pensioen bij echtscheiding, twee jaar later...?

Ik heb in de vorige vragen/antwoorden nog geen bevredigend antwoord gevonden. Hier is de situatie:
Man en vrouw zijn 13 jaar gehuwd. In die periode hebben ze beiden pensioen opgebouwd.

Twee jaar geleden hebben zijn een echtscheidingsconvenant ondertekend waarin ze verklaren dat zij afstand doen van elkanders pensioen. Bij de desbetreffende pensioeninstellingen is zulks echter nooit doorgegeven. De veelgenoemde tweejaarstermijn is nu gepasseerd. Wat zijn de consequenties van deze nalatigheden? En kan de tweejaarstermijn worden opgerekt in dergelijke situaties?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Er is niets aan de hand...je hoeft een convenant namelijk niet te melden. Je meldt het alleen als je WEL aanspraak wil maken.
In de wet staat dat u de toepasselijkheid van de ‘Wet verevening pensioenrechten bij scheiding’ in de huwelijkse of partnerschapsvoorwaarden of het scheidingsconvenant
kunt uitsluiten. Dat betekent dat u ervoor kunt kiezen om in de huwelijkse of partnerschapsvoorwaarden of in het scheidingsconvenant af te spreken, dat u de regeling van de wet over de verdeling van ouderdomspensioen niet zult volgen als u gaat scheiden. Als u de toepasselijkheid van de wet uitsluit, kunt u samen met uw ex-partner andere afspraken maken over de verdeling van pensioenaanspraken, bijvoorbeeld bij de boedelscheiding. De afspraken die u dan maakt, gelden echter alleen tussen u en uw ex-partner. De pensioenuitvoerder hoeft er dus geen rekening mee te houden.
Sluit u de toepasselijkheid van de wet uit, dan stuurt u geen formulier op.

Toch een formulier

Als één van de ex-partners binnen twee jaar na de scheiding toch een formulier naar de pensioenuitvoerder stuurt, neemt deze het formulier wèl in behandeling. De ex-partner die het pensioen niet zelf heeft opgebouwd, krijgt van de pensioenuitvoerder schriftelijk te horen hoeveel zij of hij als deel van het ouderdomspensioen krijgt en vanaf wanneer. De andere ex-partner krijgt van die brief een kopie.
De pensioenuitvoerder kan namelijk niet weten dat u de toepasselijkheid van de wet hebt uitgesloten.

De andere ex-partner moet dan aantonen dat de toepasselijkheid van de wet is uitgesloten. Dit doet hij of zij door het opsturen van een gewaarmerkte kopie (of een gewaarmerkt uittreksel) van de huwelijkse of partnerschapsvoorwaarden of van het scheidingsconvenant naar de pensioenuitvoerder.