Ik moet op mijn werk mij voor 6 uur s'ochtend ziek melden is dat normaal ?

Ook moet ik dan de volgende dag terug bellen op het zelfde tijd stip om te vragen hoe het met me gaat

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
16K
ronron1212
6 jaar geleden
Dat ligt er aan wat jou normale werktijden zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je 6 uur normaal begint is het toch normaal? Je moet je vóór je werk ziek melden. Dat terug bellen de volgende dag kan ook gewoon interesse zijn van je werkgever.
Ritsuka
6 jaar geleden
hoe laat begint je werkdag?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Terug bellen om zelf te vertellen hoe het met u gaat.
Geldt deze maatregel voor iedere werknemer?
Moet het bedrijf al vroeg en snel voor vervanging zorgen? en ook: is er eventueel aanleiding vanuit het verleden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maakt niet uit hoe laat ik begin als ik om 18 uur moet beginnen moet ik me ook om 6 uur s'ochtends ziek melden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Angela1998, dat is inderdaad zeer bijzonder.
Geldt dit voor iedereen? Zo ja, bent u de enige die zich hier over verwondert?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja dit moet iedereen @joanDArc er zijn meer mensen die het niet begrijpen maar die zeggen veder niks
MarBet
6 jaar geleden
Klinkt een beetje als een protocol dat iemand heeft bedacht maar wat in de praktijk niet gebruikt wordt omdat het niet realistisch en haalbaar is.. Moet het ook echt in de praktijk?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het kan (!) een redelijke eis zijn, bijvoorbeeld als je teamleider (of iemand anders) op zoek moet naar een vervanger,en die vervngers niet makkelijkte vinden zijn of van ver moeten komen. Alsnogis het dan altijd zo, dat het ook maar moet kunnen. Om 6:00u ziek melden, terwijl je wekker op 07:00u staat voor een normale werkdag, kan aleen als je al eerder merkt dat je ziek bent.
Melden hoe het met je gaat, ik zou het niet weten(behalve dan, dat het in een scenario als hierboven - wegens nogmaals een vervanger nodig - ook een redelijke eis kan zijn. Maar dan niet OP die tijd, maar op OF vóór die tijd. Je kunt zoms al de avond tevoren weten dat het de volgende dag niet gaat lukken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@MarBet ja dit moet ook in de praktijd
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Sanskelotje de teamleider moet wel zelf op zoek gaan naar vervanging maar ik betwijfel of dat heel moeilijk is we werken met best veel mensen maar het rare is je s'avonds ziek melden mag dan weer niet het moet op de zelfde dag als dat je moet werken zijn en dan om 6 uur s'ochtends veder moeten ze wel altijd iemand anders zoeken mocht er iemand ziek zijn
Antoni
6 jaar geleden
Ben je net begonnen bij een nieuwe werkgever en haalt die misschien nu een grap met je uit? Wil hij jouw gevoel voor humor de eerste dagen even uittesten en zegt hij volgende week dat het allemaal een grap was? Natuurlijk zeggen je collega's dan niks: die willen de grap niet verpesten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee ik werk er al heel lang de regels zijn gewoon zo dat dat zo moet @Antoni

Het beste antwoord

Dat hangt er vanaf hoe laat je normaal gesproken begint op je werk. Als je om zes uur of niet lang na zes uur begint, is het logisch dat men wil dat je dit op tijd meldt. Afhankelijk van het werk dat je doet zal er bij ziekte immers ook vervanging moeten worden gezocht.

Als je echter - zoals de meesten van ons - begint om acht of negen uur, is zes uur wel erg vroeg. Grote kans dat je dan nog niet eens wakker bent, en van je werknemers vragen om elke ochtend een uur eerder op te staan om in geval van ziekte zich op tijd te kunnen afmelden, is niet redelijk. Daarbij kan het ook gebeuren dat iemand op het werk ziek wordt of zelfs onderweg naar het werk; dan is er sprake van overmacht en daar kan niemand wat aan doen. Je kunt nu eenmaal niet in de toekomst kijken.

Natuurlijk heeft een werkgever liever dat je je zo snel mogelijk ziek meldt wanneer je ziek bent dan dat je het op het laatste moment aan laat komen. Logisch, en als je eerder al wist dat je ziek was (bijvoorbeeld de vorige dag) dan mag er ook best van je gevraagd worden dat je dit eerder meldt. Maar zoals gezegd: overmacht is overmacht en daar kan niemand iets aan doen. Soms komt een ziekte nu eenmaal ineens opzetten.

De volgende dag zo vroeg bellen om te vertellen hoe het gaat is geen redelijke eis. De werkgever heeft zelf geen taak bij het begeleiden van een zieke medewerker, dat is aan de arbodienst. Officieel mag een werkgever niet eens vrágen aan een werknemer wat hij of zij mankeert: de enige vraag die een werkgever wettelijk gezien mag stellen is wanneer je denkt weer te kunnen werken en eventueel of je in staat zou zijn om aangepaste werkzaamheden te verrichten. Dus hoe je je voelt, wat je mankeert, of je je al beter voelt: dat zijn allemaal vragen die thuishoren bij de arbodienst en niet bij de werkgever. Natuurlijk zal niemand het een werkgever kwalijk nemen die een goede band heeft met de werknemer en uit belangstelling vraagt hoe het met hem gaat, maar het is niet de bedoeling dat een werkgever de werknemer 'op de nek zit' door bijvoorbeeld elke dag te gaan vragen hoe het gaat. Als de werkgever het niet vertrouwt, mag hij dat melden bij de arbodienst en die kan dan eventueel een (extra) controle uitvoeren. Als ik jou was, zou ik m'n werkgever vertellen dat ik mijn ziekte en herstel bespreek met de bedrijfsarts en dat hij zich daar tot kan wenden als hij vragen heeft over het verloop van mijn herstel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het verschild de ene keer begin ik op zijn vroegst om 7 uur en op zijn laatst 18 uur maar allebij moet ik om 6 uur bellen als ik ziek ben
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus stel dat je uit de late dienst komt en je slaapt uit omdat je de dag erop pas om zes uur 's avonds hoeft te beginnen, dan verwacht jouw werkgever dat je een wekker zet om vijf uur zodat je een uurtje door het huis kunt lopen om te kunnen beoordelen of je toevallig niet ziek bent? Die is lekker! Zoals ik zei: natúúrlijk, ALS je het vantevoren weet dan is het niet meer dan redelijk dat je dit zo vroeg mogelijk meldt, maar zoals jij het hier beschrijft klinkt het mij niet echt redelijk in de oren. Als je om 18.00 uur pas moet beginnen op je werk, ga je natuurlijk niet voor 06.00 uur je bed uit, dat doet niemand. Als je om 07.00 uur moet beginnen begrijp ik heel goed dat je werkgever het wil weten voor 06.00 uur en over het algemeen zal dit ook wel kunnen. Maar als jij op weg naar je werk ineens van achteren wordt aangereden en naar het ziekenhuis wordt vervoerd, kun je natuurlijk niet voor 06.00 uur bellen. Jammer dan, maar dat heet dus overmacht.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ben trouwens zelf ook werkgever; geen officieel "volledig werkgever" voor de belastingdienst, maar ik huur zelf mijn zorgverleners is met een PGB. Ik ben afhankelijk van dat werk, want als iemand zich 's ochtends ziek meldt moet ik vanuit bed vervanging regelen voor ik mijn bed uit kan. Je kunt dus begrijpen dat het erg onhandig is als één van mijn zorgverleners mij een half uur vantevoren belt om te vertellen dat ze ziek is. Maar ziekte is nu eenmaal niet vantevoren te voorspellen. Dan kan ik wel allerlei eisen gaan stellen over hoe ver vantevoren iemand zich ziek moet melden, maar de aard van zo'n melding brengt nu eenmaal met zich mee dat mensen lang niet altijd vantevoren weten dat ze niet kunnen werken. Maar: ik heb volwassen mensen in dienst die best weten dat ik afhankelijk ben van ze en die daar volwassen mee om gaan: als ze - bijvoorbeeld - op woensdag ingepland staan en ze voelen zich op maandag hondsberoerd, laten ze alvast weten dat ze niet zeker weten of het gaat lukken woensdag. Dan kan ik zorgen dat ik alvast iemand achter de hand heb die indien nodig op het laatste moment in zou kunnen vallen. En aangezien ik zelf óók volwassen ben, heb ik er alle begrip voor dat je ziekte niet altíjd vantevoren aan ziet komen. Niet zelden ben ik dan zélf degene die zo'n zieke zorgverlener moet vertellen dat zij zich hier niet schuldig over moet voelen en dat ziek nu eenmaal ziek is, of moet ik zelfs een zorgverlener die het "wel wil proberen" vertellen dat ze zich beter ziek kunnen melden als het 'eigenlijk' niet gaat en dat ik mij verder wel red. Ik heb zelf gekozen voor een PGB en dat houdt nu eenmaal in dat ik bij ziekte ook zelf voor vervanging moet zorgen. Dat geldt voor jouw werkgever net zo: als je iemand in dienst hebt, loop je als werkgever het risico dat hij of zij een keer ziek is en je het werk op een andere manier moet oplossen. Als zowel werknemer als werkgever verantwoordelijk, redelijk en volwassen met dit soort dingen omgaan, loopt het allemaal een stuk soepeler.. lijkt me voor beide partijen de prettigste manier van werken. Oftewel: je werkgever mag in redelijkheid verlangen dat jij het zo vroeg mogelijk meldt als je ziek bent. Met de nadruk op "in redelijkheid".
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja maar inderdaad zoals u zegt als je om 7 moet beginnen niks mis mee maar dat ze die regel niet veranderen als je late dienst heb dat snap ik niet ben het 100% met u eens
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je zegt: De werkgever heeft zelf geen taak bij het begeleiden van een zieke medewerker.
Dat klopt niet. De werkgever heeft geen rol in het beoordelen van je ziekte en in de beoordeling van wat je wel en niet nog kan. Maar de werkgever is helemaal verantwoordelijk bij de begeleiding van de zieke medewerker. De Arboarts geeft zelfs alleen een advies af over werkhervatting of re-integratie en als werkgever kan je dat helemaal naast je neerleggen. (Wat heel dom zou zijn van de werkgever)
Ik vind jouw advies, dat zij ziekte en herstel alleen bespreekt met de arbodienst geen goed advies. Je mag als medewerker tijdens ziekte zelfs geen contact met je werkgever weigeren, je moet beschikbaar en bereikbaar zijn. Tenzij dat niet kan vanwege "geen duurzaam benutbare mogelijkheden" en dat is eigenlijk alleen als je bedlederig bent of opgenomen of zo. De hersteldatum wordt niet door de bedrijfsarts bepaald, hij geeft een verwachting af van de duur van de ziekte.