Af keuren door fybromilogie,kan dat gedeeltelijk?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
Amadea
6 jaar geleden
Bedoel je fibromyalgie?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Niet door maar omdat iemand dit heeft, denk ik.
Dit is voor zover ik weet afhankelijk van het percentage dat er nog gewerkt kan worden. Iemand kan bv nog 50% inzetbaar zijn.
Amadea
6 jaar geleden
Het zal van toepassing zijn op de keren dat ontstekingen het werken belemmeren. Daar tussendoor kan iemand met fibromyalgie wel gewoon werken. Eigenlijk net als met migraine.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Amadea: ontstekingen zijn geen kenmerk van fibromyalgie. Als iemand met fibromyalgie ontstekingen heeft, is daar een andere oorzaak voor.
ronron1212
6 jaar geleden
http://www.fesinfo.nl/
Zal er aan liggen in welke vorm je het heb en hoe hevig je dagelijks pijn of geen slaap hebt.
ronron1212
6 jaar geleden
Deze vraag is al eens door iemand gesteld
https://www.startpagina.nl/v/persoon-gezondheid/ziekten/vraag/437931/waarschijnlijk-diagnose-fibromyalgie-laat-jezelf
Ivana
6 jaar geleden
Informatie over Fibromyalgie:
http://degezondheidswinkel.be/blog/fibromyalgie-oorzaak-symptomen-genezen/#gref Als je dit hebt gelezen kan je zelf ook veel bijdragen tot het begrijpen en verminderen van de pijn. Je kunt er zelfs van genezen, mits je met hulp de goede levenshouding aanneemt.
Amadea
6 jaar geleden
@Lies12: Het wordt gezegd dat het geen ontstekingen zijn, maar het lichaam van de persoon die fibromyalgie heeft reageert er hetzelfde op als op ontstekingen. Er moeten middelen worden geslikt tegen ontstekingspijn.
ronron1212
6 jaar geleden
@Ivana genezing is niet mogelijk lees mijn link.
Het is een nare ziekte als je deze in ernstige vorm hebt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Amadea: kun je uitleggen wat je bedoelt wanneer je schrijft dat het lichaam hetzelfde reageert als op ontstekingen? Er is immers geen sprake van een ontstekingsreactie; wanneer dit wél het geval was dan zou dit vast te stellen zijn met onder meer bloedonderzoek, terwijl een belangrijk kenmerk van fibromyalgie nu juist is dat er geen afwijkingen te vinden zijn met laboratorium- of beeldvormend onderzoek. Dat er soms NSAID's worden voorgeschreven betekent niet dat er sprake is van een ontsteking. Deze middelen werken pijnstillend, niet specifiek op ontstekingspijn. Een ander veelgebruikt middel bij fibromyalgie is bijvoorbeeld amitriptyline, een antidepressivum. Dit betekent ook niet dat de oorzaak van de pijn een depressie is, het is gewoon een middel dat vaak (ook) werkt bij bepaalde soorten pijn. Verder: de vraag of genezing wel of niet mogelijk is, hangt af van je perspectief. Fibromyalgie is - zoals de naam al suggereert - een beschrijvende diagnose. Er is geen definitieve diagnostische test voor, maar de diagnose wordt gesteld wanneer er sprake is van chronische pijnklachten aan spieren en/of gewrichten die voldoen aan bepaalde criteria en er geen specifieke oorzaak gevonden wordt. De oorzaak is niet bekend en er is geen behandeling die leidt tot genezing. In die zin zou je kunnen stellen dat er geen genezing mogelijk is.
Echter, in de praktijk komt het regelmatig voor dat er na verloop van tijd een andere oorzaak wordt gevonden voor de klachten die eventueel wél behandelbaar is, of dat - na een behandeltraject, veranderingen in dagelijkse routine of min of meer spontaan - de klachten dusdanig afnemen dat ze niet meer voldoen aan de diagnostische criteria voor de aandoening, of zelfs dat klachten helemaal verdwijnen. Je zou dan kunnen spreken van genezing, maar ook kunnen beargumenteren dat de diagnose in dat geval achteraf bezien niet correct was. Een kwestie van perspectief dus.
Ivana
6 jaar geleden
@Ronron Lees alles wat Lies12 schrijft.
Mijn schoonzus had fibromyalgie, verklaard in twee ziekenhuizen (Utrecht en Rotterdam). Arts adviseerde: koop een hond en ga lopen, veel lopen in het bos en bewegen, veel bewegen.
Heel langzaam werd de pijn minder en haar hoofd leger. Nu werkt ze weer, heeft geen pijn meer en is gelukkig. Is het dan geen Fibromyalgie geweest?
De artsen beweren nog steeds dat de diagnose juist was, maar dat een betere lichamelijke en geestelijke gezondheid oorzaak kan zijn van totale genezing.
ronron1212
6 jaar geleden
@Ivana er bestaan zoals ook in mijn link staan verschillende maten van de ziekte van licht tot zeer heftig.

Antwoorden (1)

Ik neem aan dat je "afkeuren" voor werk bedoelt, in de zin van arbeidsongeschiktheid en dat je het hebt over de aandoening fibromyalgie.

Wettelijke arbeidsongeschiktheid is een technisch begrip waarbij een diagnose maar een ondergeschikte rol speelt. De vraag bij een WIA (of Wajong)-beoordeling is in hoeverre iemand beperkingen heeft ten aanzien van werk. Er wordt gekeken hoe lang iemand kan staan, zitten, typen, voorwerpen hanteren, hoe zwaar tillen, etc. Aan de hand daarvan wordt gekeken welke werkzaamheden iemand kan verrichten. Als iemand bijvoorbeeld niet kan lopen maar zijn handen goed kan gebruiken, zal dit vaak niet leiden tot toekenning van een arbeidsongeschiktheidsuitkering omdat er dan simpelweg nog heel veel werkzaamheden zijn die iemand kan doen. Fibromyalgie kenmerkt zich door pijnklachten, en pijn is pas relevant voor iemand arbeidsgeschiktheid wanneer dit leidt tot beperkingen. Kan iemand door de pijn slechts een half uur achter elkaar zitten en moet hij daarna gaan liggen, dan is dit een probleem. Kan iemand gedurende een dagdeel zitten zolang er afwisseling mogelijk is (even gaan staan, van houding wisselen, een stukje lopen etc.) dan is dit voor veel werkzaamheden geen probleem. Kan iemand ondanks pijn zijn werk goed doen, dan is er helemaal geen probleem.

WIA is een loondervingsverzekering. Het arbeidsongeschiktheidspercentage is niet gebaseerd op het aantal uren dat iemand nog kan werken (bijv: 20 uur werken is 50% arbeidsongeschikt) maar op het percentage dat iemand nog kan verdienen ten opzichte van zijn laatstverdiende loon. Er wordt dus bepaald wat voor werk iemand nog kan doen met de vastgestelde beperkingen, aan de hand daarvan wordt uitgerekend hoeveel iemand nog zou kunnen verdienen, en dát wordt vergeleken met iemands laatstverdiende loon. Pas bij significante achteruitgang in loon kan er recht bestaan op een uitkering. Hoe hoger dus iemands loon was, hoe groter die kans.

Daarnaast kun je niet zomaar een WIA-keuring aanvragen. Je moet allereerst verzekerd zijn, dus in loondienst werken, en vervolgens moet je twee jaar ziek zijn en reïntegratiepogingen gefaald hebben. Als je je werk niet meer aankunt, ga dan praten met je bedrijfsarts en/of meld jezelf - al dan niet gedeeltelijk - ziek. De arbodienst zal je daarna verder helpen door mee te denken over behandeling, aanpassingen op de werkplek of ander werk. Als er na twee jaar nog steeds geen oplossing is, krijg je vanzelf een signaal dat je een aanvraag voor WIA moet doen.