Wil huis dochter kopen als tweede woning; wat moet ik betalen. Overdrachtsbelasting, makelaar of nog anderen?

makelaar? andere kosten

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Als je het van je dochter koopt ga je toch met haar naar de notaris heb je geen makelaar bij nodig wel betaal je overdrachtsbelasting.

Het beste antwoord

De kosten die je maakt als je ook een hypotheek nodig hebt:

- advies / bemiddelingskosten financieel adviseur of bank
- notariskosten leveringsakte
- notariskosten hypotheekakte
- overdrachtsbelasting
- taxatiekosten

Indien je de woning uit eigen middelen betaalt, heb je geen kosten voor de hypotheekakte of taxatiekosten. Het is zeer ongebruikelijk om een (aankoop-)makelaar in te schakelen als je de woning van je dochter koopt. Mocht je dit wel doen, dan zijn hier ook kosten aan verbonden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je hoeft geen makelaar te betalen als je die niet inschakelt.
Het is natuurlijk wel verstandig om een advies in te winnen bij een finacieel adviseur of makelaar. Soms is zo'n eerste gesprek gratis, zo niet: Daar vraag je dan eerst een offerte voor.

Je moet wel een notarisakte laten opstellen.
Er zijn verschillende sites waar je notariskosten kunt vergelijken en
offertes kunt opvragen.
Via notaris-vergelijken.nl vraagt u eenvoudig en gratis offertes aan bij notarissen in uw regio.
http://notaris-vergelijken.nl/?kwd_id=15217-2ADBEF21-E8CD-495A-BEB4-4458DB42D37ES19860719430&gclid=CJeRzLzqzrUCFUGR3god9T0A4w

De overdrachtsbelasting is permanent verlaagd van 6% naar 2%. Hierdoor zijn de aankoopkosten lager.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord! Zorg inderdaad wel dat je weet wat je doet en wat de fiscale en financiele gevolgen kunnen zijn.
Succes!!